In slaap gesust in GKv

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Wallet naar aanleiding van een eerdere vraag. Ik ben zelf ook gereformeerd (vrijgemaakt), en stem met de visie op de zaken zoals die door 'de 40' en ook door u genoemd worden van harte in. Ik vraag mij soms wel eens af of het niet gevaarlijk is om in deze kerk te blijven. Het lijkt soms zo in-slaap-sussend! Verder zijn er ook nog allerlei ontwikkelingen gaande over bijvoorbeeld de zondag, echtscheiding en liturgie. Tegelijkertijd is het zo dat ik in deze kerk tot geloof gekomen ben, een niet onbelangrijk iets lijkt me.

Mijn vraag (of misschien hartenkreet): wat te doen?!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager, bedankt voor je vraag. Best een moeilijke vraag. Je stemt in met het antwoord, terwijl jezelf Gereformeerd-Vrijgemaakt bent. Moet je een kerk verlaten wanneer je bang bent om in slaap gesust te worden? Ik zou je adviseren om niet direct weg te gaan; blijf zolang als het mogelijk is in je eigen kerk, maar maak wel je bezwaren kenbaar. Praat met je predikant over de prediking en over andere zaken die je bezig houden. En doe dat vanuit de hoop dat er naar geluisterd wordt en er meer onderscheiden gepreekt gaat worden. Vergeet het goede niet wat er mag zijn.

Bid vooral voor de kerk en de gemeente die je lief is. Je bent er tot geloof gekomen en dat betekent dat die kerk jouw moeder is. Lees zelf wat lectuur waar deze zaken aan de orde komen. Bijvoorbeeld van W. Kremer: “Priesterlijke prediking”. Probeer voor jezelf de dingen duidelijk te krijgen, zodat je weet waar het echt over gaat. Doe het vooral op een geestelijke manier, in de geest van ootmoed. Als je het idee hebt dat je wat te kort komt, probeer dan in eerste instantie op een andere wijze voedsel te krijgen, zonder dat je je eigen diensten vooralsnog verzuimt. Van kerk veranderen is altijd een grote stap. Het kan zijn dat het niet anders kan, maar weet dan dat de Heere je groen licht gegeven heeft. Laat het je gebed zijn: “Heere, wat wilt U dat ik doen zal.”

Hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus