Zeker weten dat je in de hemel komt

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Iemand stelde  pas de vraag in een gezelschap: wie is er zeker van dat hij/zij in de hemel komt! Ik vond dit erg confronterend en dacht eigenlijk: lieve mensen, maar hier gaat het niet om. Want als het gaat om de hemel is het denk ik echt fout. Maar het gaat toch om de Vader in de Hemel, dat Hij aan Zijn eer komt?

Ik mag absoluut niet ontkennen dat God in mijn leven is gekomen. Maar het is en blijft toch enkel genade. Als je naar jezelf kijkt, ‘verdien’ je geen hemel. Het zal eeuwige genade zijn! Er waren er in het gezelschap bij die volmondig “ja” zeiden. Heb ik Hem nu verloochend dan? Hoe moet je hier nu mee omgaan?

Misschien kan en wil ds. Simons deze vraag beantwoorden!

Antwoord

Ik zal proberen om stap voor stap je vraag te beantwoorden. De vraag, die gesteld werd, is op zichzelf naar het Woord. Paulus zegt in 2 Korinthe 5:1: "Want wij weten, dat, zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt, wij een gebouw van God hebben". Je kunt het, door Gods genade, weten. Weten, zegt Paulus, of je straks in de hemel komt.

Toch is er meer te zeggen dan het bovenstaande. Het gaat inderdaad niet in de eerste plaats om de hemel. Het gaat om Hem. Als Hij niet in de hemel is, dan is de hemel geen hemel meer. Toch kan het één niet zonder het ander. Tenslotte draait het niet om ons. Nee, het draait om Hem. Zijn Naam moet immers eeuwig de eer ontvangen! God zal daar ook zelf zorg voor dragen en heeft daar ook zorg voor gedragen in Christus. Alle roem in de mens is uitgesloten. Genade alleen. Waarom zo nadrukkelijk genade? Onverdiend toch? Als het om verdienste gaat; de eeuwige dood verdient, daar schittert Gods genade. Tegen de zwarte achtergrond van ons leven. Christus alleen, genade alleen, geloof alleen!

Je laatste vraag is: Heb ik hem dan verloochend als ik niets gezegd heb? Als ik je vraag goed lees, dan heb je niet geantwoord omdat je het in de context van het gezelschap geen goede vraag vond. Integendeel zelf. Ik vind dit wel een andere context dan wanneer je b.v. zoals bij Petrus hem openlijk ontkend tegenover mensen die hem lasteren en bespotten. Ik hoop dat je vraag voldoende beantwoord is. Gods zegen toegebeden.

Ds. A. Simons

Tags in dit artikel:

hemel