Hoe komt het dat ik zo worstel met acceptatie? Wat kan er verkeerd zijn gegaan t...

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat ik zo worstel met acceptatie? Wat kan er verkeerd zijn gegaan thuis dat dit voor mij zo teer punt is? Heb het gevoel dat ik alleen geaccepteerd word als ik me top gedraag en voel. Ook naar vriendin speelt dit een rol. Hoe moet ik hierin verder komen? Wat is acceptatie precies?

Antwoord

Je vraag draait om het woord “acceptatie”. Het lijkt er enerzijds op dat je er de acceptatie van jou door anderen mee bedoelt, omdat je aangeeft dat je je alleen geaccepteerd voelt, als je je “top” gedraagt en voelt. Anderzijds maak je hier heel duidelijk een koppeling naar je eigen gevoel. Ik denk dat het belangrijk is, allereerst eraan te gaan werken dat je jezelf accepteert. Het is belangrijk jezelf te aanvaarden, zoals je bent en niet meer van jezelf te verwachten dan dat je kunt waarmaken.

Hoe je hiermee aan het werk kunt gaan: probeer je bewust te worden van je eigen kwaliteiten die je van God ontvangen hebt. Je zou bijvoorbeeld -eventueel met de hulp van je vriendin- een aantal positieve punten van jezelf kunnen opschrijven en die jezelf kunnen voorhouden, op momenten, waarop je merkt dat je weer negatief over jezelf gaat denken. Probeer je bewust te worden van de talenten die God je gegeven heeft en probeer die te gebruiken naar de mensen om je heen. Je zult dan ongetwijfeld waardering ontvangen, wat als gevolg heeft dat je je beter voelt over jezelf.

Je vraagt ook hoe het komt dat je worstelt met acceptatie. Je ziet zelf een verband met je thuissituatie, omdat je vraagt wat er thuis verkeerd kan zijn gegaan. Het kan zijn dat je in je jeugd weinig waardering voor jouw goede eigenschappen hebt ontvangen. Het kan echter ook zijn dat je door je leeftijdsgenoten niet werd geaccepteerd. Ook dit kan gevolgen hebben voor de mate van zelfacceptatie, naarmate je ouder wordt.

Jeannette Kreijkes

Tags in dit artikel:

psychologie