De HEERE onthouden wat HEM toekomt

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Op welke wijze onthouden wij de HEERE dat wat HEM toekomt?

Antwoord

Het is een korte vraag die jij aan de orde stelt, en ik weet ook niet de achtergrond ervan. Wat kunnen wij de Heere onthouden? Ons geld, onze tijd, ons leven en ons hart.

Weliswaar is alles al van Hem. De aarde is des Heeren en haar volheid. Het behoort Hem alles toe. Hij is daarvan de rechtmatige Bezitter en Eigenaar. Maar we kunnen het Hem wel willen ontroven. We geven Hem dan niet de eer van alles. We dienen Hem niet en vrezen en verheerlijken Hem niet. We buigen niet voor Hem, maar dienen met alles wat Hij geeft de zonde en onszelf.

Dat is zonde en dat zal niet ongestraft blijven. Ook dan zal Hij toch wel aan Zijn eer komen, want Hij wordt zelfs verheerlijkt in onze verdoemenis.

Als wij ons hart en ons leven aan de Heere mogen geven, dan zullen we er zelf goed mee zijn. Daarom roept de Heere ons toe uit Zijn Woord: Mijn Zoon, mijn dochter, geef mij uw hart! Hij is het waard. En onze ziel zal er eeuwig wel bij varen!

Hartelijke groet,
ds. N. den Ouden