Christus persoonlijk kennen

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Al ongeveer een half jaar lang geloof ik in Christus, namelijk dat Hij mijn zonden vergeven heeft. Als ik mijn verkeerde dingen inzie, bid ik altijd tot Hem en belijd mijn zonden, leg ze voor Hem neer. Soms maar lang niet altijd ervaar ik ook vreugde vanwege de grote liefde van God door Christus.

Maar soms hoor ik wel eens de term "Christus persoonlijk kennen" vallen. Ik begrijp niet echt wat daar mee bedoeld wordt. Is dat dat je Hem als jouw persoonlijke Zaligmaker leert kennen? Of is het meer en maak je een soort van “nader kennis met Hem” of iets dergelijks? Ik begrijp wel dat je moet groeien in het geloof, dat door het lezen van de Bijbel je het werk van Jezus Christus steeds meer leert begrijpen e.d. Maar wordt er misschien iets anders mee bedoeld? In ieder geval sla ik snel aan het twijfelen als ik de term hoor, want dan denk ik "oei, dat heb ik niet”, dus ben ik niet bekeerd...

Antwoord

In Gods Woord gaat het vaak over het kennen van de Heere. Anders dan alleen om een kennis met het hoofd, gaat het daarbij om een kennen met het hart, en vooral een kennis vanuit de persoonlijke omgang. Het heeft zelfs de betekenis van de nauwste omgang tussen man en vrouw, zodat er dan staat: En Adam bekende Eva zijn huisvrouw... Als dit tot je door laat dringen, wordt duidelijk dat de uitdrukking "persoonlijk kennen" dus wat dubbel op is, omdat kennen in bijbelse zin, per definitie een persoonlijk kennen is. Maar de uitdrukking "Christus persoonlijk leren kennen" wil dus benadrukken hoe nodig het is, dat wij zo aan Hem verbonden zijn, niet alleen vanuit een verstandelijk kennen van Zijn Naam en werk, maar in een persoonlijk hartelijk vertrouwen en liefde.

Kennen van Christus betekent dus geloofskennis van Hem. Het wordt daar gevonden waar mensen van Zijn Naam horen, en door de genade van de Heilige Geest, in hun zonde en verlorenheid, op Hem, Zijn gerechtigheid, Zijn verdienste en Zijn bloed, leren steunen en vertrouwen. Meer is niet nodig om zalig te worden (al raken we in de kennis van Hem nooit uitgeleerd), maar met minder kan het toch ook zeker niet. Er staat in Hosea: Ze zullen Hem kennen, en vervolgen te kennen (dat wil zeggen: meer van Hem leren kennen). Die zalige kennis van Hem, en de vermeerdering daarvan door Gods Woord en Geest wens ik je van harte toe!

Ds. N. den Ouden