De dood wenkt ieder uur

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

06-03-2005, 00:00

Vraag

Het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur. Als de HEERE nu terugkomt, en ik ben niet bereid, wat moet ik dan? Ik verlang naar Hem, waar kan ik het Lam vinden dat de zonden der wereld wegdraagt?! Mijn vraag is van levensbelang!


Antwoord

Het is inderdaad een heel belangrijke vraag die jij aan de orde stelt. Gods Woord is er duidelijk over: Als de Heere terugkomt en we zijn niet bereid, dan wacht ons de eeuwige rampzaligheid. En ik die deze woorden schrijf en jij die ze leest, wij kunnen onmogelijk beseffen wat dat zeggen wil. Toch spreekt Gods Woord er zo eerlijk over. Niemand heeft er meer over gesproken dan de Zaligmaker Zelf en dan ook nog juist tot degenen die vertrouwd waren met de dienst des Heeren, maar toch doorgingen in hun eigen leven zonder waarachtige bekering en een oprecht geloof. En wat een realiteit: Als een van die kleine adertjes in mijn hoofd het begeeft, dan ben ik er niet meer. Dan is het van het ene op het andere ogenblik eeuwigheid geworden. Wat moet je dan, als de Heere je onvoorbereid vindt?

Er staat in het Woord dat degenen die Hem dan niet kenden zullen roepen: Bergen valt op ons, en heuvelen bedekt ons! En dat gebed zal niet verhoord worden. Dan zullen allen die hier niet gebogen hebben, tegen wil en dank, toch moeten knielen, maar dat zal hen dan ook niet meer tot zegen en verlossing zijn. Vraag de Heere dat Hij deze dingen op je ziel zou binden!

Tegelijk zeg je: Waar kan ik het Lam vinden, dat de zonden der wereld wegdraagt? Wat een wonder, dat er een Lam is! Dat de Heere Zichzelf een Lam ten brandoffer heeft voorzien! Hij was dat aan niemand verplicht, en Hij heeft dat Lam niet gegeven omdat er een mens was die daarnaar verlangde. Integendeel: Adam en Eva lagen niet geknield op de Heere te wachten, maar ze dachten in hun dwaasheid dat ze zich voor Hem verbergen konden, en als Hij hen roept hebben ze alleen maar verontschuldigingen, en ze beschuldigen God, net zoals jouw en mijn hart dat van nature doen! En dan toch een Lam door Hem beschikt!

Je schrijft: Ik verlang naar Hem! Het is zo te hopen dat dat verlangen niet weggaat, maar sterker wordt, en dat het zo'n verlangen zal zijn, dat je niet eerder tevreden kunt zijn, dan alleen wanneer je Hem gevonden hebt! Waar is Hij dan te vinden? Hij heeft gezegd tot farizeeërs: Onderzoekt de Schriften, die zijn het die van Mij getuigen. Dat zou ik je in de eerste plaats willen zeggen. Lees in je Bijbel, en doe dat met regelmaat, en doe dat biddend. Kom daar waar Gods Woord besproken en bepreekt wordt, zondags en door de week. Maak er je belangrijkste werk van om daarin bezig te zijn, en lees de boeken, ook van onze vaderen, die zoveel inzicht in het Woord van God gehad hebben en vanuit dat Woord zoveel onderwijs gegeven hebben. De Heere zegt: Zeg niet wie zal in de hemel opklimmen, of in de afgrond nederdalen. Dat hoef je niet te doen om dat Lam te vinden. Nabij u is het Woord!

Waar is Hij te vinden? Hij zit aan de rechterhand van de Vader, als Ambtsdrager, Profeet om onwetende te leren, als Priester om daar te bidden en Zijn offerande aan de Vader voor te stellen, en als Koning om te regeren. En zo wil Hij aangeroepen worden. Vraag dat Hij je als profeet zou onderwijzen. Hij weet alle vragen van je hart en Hij kent jou veel beter dan je jezelf kent, en Hij alleen kan door ZIjn Geest jou jezelf doen kennen, en Zichzelf aan je hart bekendmaken. Vraag dat Hij als Priester voor je zal bidden, want onze gebeden zijn onrein en vuil en met zonde bevlekt, en ze moeten nog gereinigd worden, en bidt Hem dat Hij je als Koning te sterk wordt en al je weerstanden wegbreekt en als Koning je ziel zou gaan regeren. En wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren!
 
Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

onbekeerd
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Bij de hoedenwinkel hier in het dorp worden hoeden en accessoires verkocht met echt bont. Ook in de kerk zie ik steeds vaker jasjes en andere kledingstukken met een randje echt bont. Van kleins af aan...
4 reacties
06-03-2015
Pas had ik een discussie met bekenden die in Nederland de gebedsweek van Herman Boon Ministries bezoeken. Dit komt ook uit de hoek van de pinksterbeweging, waarin ze heel actief zijn met de geestelijk...
10 reacties
06-03-2017
Ik ben 18 jaar oud en ik heb altijd al problemen gehad met menstrueren. Altijd heel onregelmatig. Maar sinds mijn zeventiende is het echt 1 x per 3 maanden. En ik ben al sinds begin oktober 18 en ben ...
Geen reacties
06-03-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering