Hoe ontstaat onzekerheid? En hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Hoe ontstaat onzekerheid? En hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Antwoord

Iedereen heeft wel eens last van onzekerheid. Er zijn verschillende oorzaken, waardoor onzekerheid kan ontstaan. Lichamelijke, emotionele, sociale en financiële factoren en angst kunnen hierbij een rol spelen. Onzekerheid kan ook een traumatische oorzaak hebben, wanneer je een heftige emotionele gebeurtenis hebt doorgemaakt.

Algemeen voorkomende onzekerheid kun je overwinnen door de dingen waarin je onzeker bent, in kleine stapjes toch te gaan doen. Positieve ervaringen zorgen ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf. Als je je bijvoorbeeld onzeker voelt om tegen een groep mensen te spreken, zou je bijvoorbeeld eerst je verhaal voor twee of drie personen (uit je familie- of vriendenkring) kunnen houden.

Chronische onzekerheid hangt niet zozeer samen met gebeurtenissen die je hebt meegemaakt, maar wel met een negatief zelfbeeld en verwachtingen die niet realistisch zijn. De oorzaak van deze vorm van onzekerheid heeft niet zoveel te maken met wat anderen van je verwachten, maar ligt meer aan de hoge verwachtingen die je van jezelf hebt. Deze hoge eisen kunnen een gevolg zijn van de hoge verwachtingen die door opvoeders tijdens de jeugd zijn gesteld.

Als je van deze vorm onzekerheid veel hinder ondervindt in het dagelijkse leven, kan (psycho)therapie helpen.

Jeannette Kreijkes

Tags in dit artikel:

psychologie