Ruzie met vriend over kerk

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

We hebben al een poos verkering met elkaar, maar we komen er niet uit naar welke kerk we later willen gaan. En nu beginnen de catechisaties weer. Zelf wil ik het er heel graag over hebben. Maar mijn vriend wil dat ik met hem meega (Hersteld Hervormd). Elke keer als we het er over hebben, krijgen we er hele erge ruzies over. We houden heel veel van elkaar, maar dit vind ik heel erg. Mijn ouders zitten er ook steeds op aan te dringen en zeggen tegen me, als je met hem mee naar de kerk gaat, dan ga je maar het huis uit!

Ook komen we er niet uit wat nu precies de verschillen zijn. Bij mijn vriend in de kerk is het soort mensen ook heel anders dan bij ons in de kerk (Ger. Gem.). En ik heb het gevoel dat mensen daar zo snel aan het avondmaal gaan. Bij ons dan merk ik van een persoon dat die ook echt iets uitstraalt, maar daar merk ik dat echt niet! Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ook omdat we er constant ruzies over hebben.

Ik zou heel graag een reactie willen hebben van een Ger. Gem.-dominee.

Antwoord

Als GG-dominee wil ik proberen te reageren, terwijl ik tegelijkertijd aanteken dat het ook goed zou zijn als een HHK-dominee zou reageren. Van welke kant je het ook bekijkt, er is sprake van een probleem. Persoonlijk grijpt het mij altijd erg aan als jonge mensen, zoals in jullie geval, tegen de gebrokenheid van het kerkelijk leven oplopen. Liefde voor het kerkverband waar de Heere ons in plaatste komt er echt niet op in mindering maar het is verdrietig dat er spanning, zelfs ruzie, ontstaat vanwege de gebrokenheid van de kerk op het reformatorische erf.

Graag wil ik de noodzaak van een open en eerlijk gesprek onderstrepen. Ga biddend samen je weg. Doe niets tegen je geweten in. Leg jullie verlegenheid aan een ambtsdrager voor in een persoonlijk pastoraal gesprek. De mening van jullie ouders is niet onbelangrijk. Toch zullen jullie samen, als jullie samen verder willen en een goede basis willen leggen voor de toekomst, het met elkaar eens moeten worden over het kerkverband waarin jullie het lidmaatschap inhoud willen geven. Je zult je goed moeten realiseren dat het elkaar helpen en bijstaan in alle dingen (ook de eeuwige dingen), zoals het huwelijksformulier aangeeft, zonder meer vereist dat je als man en vrouw in het huwelijk kerkelijk dezelfde lijnen trekt. Helaas leert de praktijk dat het ontbreken van deze lijn oorzaak is van veel spanningen binnen het huwelijk.

Het lijkt mij niet vruchtbaar om een oordeel te geven over wat nu precies de verschillen zijn. Formeel is er sprake van dezelfde grondslag. Zij het dat er binnen de HHK nog veel geregeld moet worden t.a.v. het vormgeven van het kerkelijke leven, kerkorde e.d. Gelet op Schrift en belijdenis is de grondslag niet verschillend. Elke gemeente heeft wel iets van een bepaalde ligging of eigenheid. Op dat punt merk je blijkbaar verschil. Ik hoor je echter niets zeggen over de prediking, de catechese en het pastoraat. Dat zijn natuurlijk wel heel wezenlijke dingen voor wat betreft het gemeente zijn.

Samenvattend denk ik dat het wijs is om voorzichtig aan te doen voor wat betreft het nemen van ingrijpende beslissingen. Als jullie er samen niet uitkomen, d.w.z. je vriend blijft bij zijn mening en jij ook, dan zou het in het uiterste geval kunnen beteken dat jullie de verkering op een laag pitje moeten zetten totdat er meer duidelijkheid komt over de te volgen kerkelijke weg. Ik wens je veel wijsheid toe. Denk ook aan Ps. 25:2 berijmd.

Ds. W. Harinck

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeverkering