Ik wil me laten dopen en vriend zet zich tegen geloof af

Ds. W. Harinck / Geen reacties

10-07-2005, 00:00

Vraag

Sinds ruim 1,5 jaar heb ik een vriend die bij de Gereformeerde Gemeenten hoort. Zelf ben ik niet gelovig opgevoed, maar heb door mijn relatie wel de Heere leren kennen en wil me binnenkort ook laten dopen. Alleen het probleem is nu dat ik hierin niet de steun heb van mijn vriend. Ik heb zelfs het idee dat mijn vriend zich juist steeds meer afzet tegen zijn geloof. Ik wil graag God betrekken bij onze relatie en samen met mijn vriend over ons geloof praten. Maar ik heb al van alles geprobeerd en hij komt niet echt geïnteresseerd over. Heeft u misschien wat adviezen voor mij? Want ik weet niet meer hoe ik deze situatie kan aanpakken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Sorry dat je lang op een antwoord hebt moeten wachten. In verband reizen naar het buitenland voor de zending kwam ik niet aan een reactie toe.

In kort bestek zet je een aangrijpend verhaal neer. Daarbij gaat het om twee dingen: jouw relatie met de Heere en jouw relatie met je vriend. Door hem ben je onder het Woord gekomen en begon er veel in je leven te veranderen. Verblijdend dat je ook het verlangen hebt om je te laten dopen. Ongetwijfeld een grote stap in je leven. Wat verdrietig dat je nu juist merkt dat je vriend er minder van weten wil, zich zelfs afzet tegen de Heere en Zijn dienst.

Als eerst wil ik opmerken dat de Bijbel ons leert dat onze verhouding tot de Heere de belangrijkste is, belangrijker dan die met vader/moeder, broer/zus en ook vriend/vriendin enz.: Matth 10:37,38 e.v.
Dit betekent dat je aan je vriend duidelijk maakt, wat je vast en zeker wel gedaan zult hebben, dat jij niet meer los verkrijgbaar bent, dat de Heere belangrijk voor je is geworden en dat je er van overtuigd bent dat het met jullie alleen goed kan gaan als jullie allebei de Heere zoeken en dienen. Kortom, jouw vriend zal kleur moeten bekennen. Zoals hij wellicht van jouw vroeg om met hem mee te gaan naar de kerk toen jullie elkaar leerden kennen zo moet jij nu a.h.w. de kar gaan trekken. Doe dat met Gods hulp. Spreek hem aan op zijn doop, opvoeding en geweten. Zoek vooral wijsheid bij God. Hij wil je helpen in het vinden van woorden en manieren om hierover met je vriend te spreken:
Jakobus 1:5.

Wellicht is het ook een mogelijkheid om samen in gesprek te gaan met iemand die je vertrouwt: een ouder, predikant, ambtsdrager, vriend(in).

Ik wens je veel wijsheid en sterkte,
ds. W. Harinck

Ds. W. Harinck

Ds. W. Harinck

  • Geboortedatum:
    24-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een meisje  van 15 jaar ik zit heel erg in de knoop met het geloof. Waarom kan ik niet zomaar over het geloof spreken tegenover mijn klasgenoten? Als ik dat doe lachen ze mij uit.
1 reactie
10-07-2015
Ik ben een jonge vrouw van 21 en zou graag een vraag willen stellen. Het is zomer en ik hou er zelf erg van om te zwemmen/naar het strand te gaan. Mijn ouders willen dat ik dan een badpak draag. Ik be...
Geen reacties
10-07-2014
Ik ben een meisje van 21 jaar en ik heb al bijna twee jaar verkering. Mijn vriend kan soms erg jaloers zijn, te jaloers. Dit komt door zijn verleden: hij vertrouwt me niet genoeg doordat zijn ex vreem...
1 reactie
10-07-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering