Verschil van inzicht in mediagebruik

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Wij zijn lid van de Ger. Gem. en daar wordt regelmatig op het gevaar gewezen van de computer, open internet en computerspelletjes. Hier ben ik het helemaal mee eens en zelf zie ik meestal overal wel het gevaar achter schuilen. Maar mijn man niet. Wij hebben hier al vele discussies over gehad maar we worden het nooit eens, helaas. Zie ik het nu zo zwart of zie ik het correct?

Ik vind open internet gevaarlijk omdat, ook al zoek je het niet op, verkeerde woorden en plaatjes komen toch wel aan je voorbij, bijv. in reclames o.i.d! Maar de meeste zorgen maak ik me nog over gewelddadige spelletjes met vreemde wezens waarin ze elkaar achterna zitten en moeten doden. Dit kan toch niet goed zijn? Ik kan alleen niet aan mijn man uitleggen waarom niet! En dan heb ik het nog niet over het feit dat hij dit avond na avond doet. Wat moet ik voor redenen opgeven om hem te laten zien dat het niet goed is?

Antwoord

Jammer dat jullie verschillend denken op het punt van mediagebruik in het gezin. Ik begrijp dat jullie er ook door middel van gesprek niet meer goed uitkomen. M.i. zie je het niet te zwart of te somber in. Open internet is gevaarlijk! Een gefilterd internet is gewoon een must! Naast de verslavende werking zijn er duidelijk vanuit Gods geboden vragen te stellen bij gewelddadige spelletjes.

De situatie die jij schetst is helaas geen uitzondering binnen onze kring. Bezinning en gewetensvorming is dan ook een bittere noodzaak. Juist deze week ontving ik een boekje wat over deze dingen gaat. De titel is: “Opvoeding in Beeld|”, “een handreiking voor mediagebruik in het gezin”. Er staat o.a. een hoofdstuk in als “Het is maar een spelletje”. Graag wil ik je aanraden kennis te nemen van dit boekje. Het zal je veel bieden om op een bijbelse en gefundeerde manier in gesprek te blijven met je man. Aan het slot van elke hoofdstuk staan enkele gespreksvragen. Bespreek die samen. Heel praktisch wordt er een lijstje aangereikt om een computerspel te toetsen t.a.v. verantwoord gebruik.

Ik hoop dat je met deze geboden handreiking verder kunt. Vraag de Heere om wijsheid bij het voeren van de gesprekken. Zoek zijn bijstand in deze dingen. Bij Hem is raad!

Ds. W. Harinck