Het dragen van make-up (niet) zondig

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Vraag aan ds. Simons. Is het dragen van make-up zondig? Hier bedoel ik mee: kun je zo geen kind van God worden? Ik wil graag een kind van die Ene Koning worden. Er zijn tijden dat ik geen make-up aanraak, want dan denk ik zo kan ik niet voor God verschijnen, maar ik val er soms zo weer in terug.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraagt of je een kind van God kunt worden als je make-up gebruikt? Mijn antwoord is ja! Jouw make-up staat God niet in de weg. Zondaren en goddelozen worden om niet gezaligd door Hem. In 2 Kronieken 30:5 gaan de lopers van de Koning op weg om het “Evangelie” te verkondigen. Ze komen bij de bossen waar gruwelijkste dingen gedaan worden. Ze roepen onvoorwaardelijk; Geef de Heere de hand en kom tot Zijn heiligdom. (2 Kron. 30:8). Niemand wordt uitgesloten, ook jij niet die make-up draagt. Wat jij ook deed of gedaan hebt, maar de nodiging gaat uit.  Misschien had je het bovenstaande antwoord niet verwacht?

Maar ik wil nog iets meer zeggen. Trek uit mijn woorden niet de conclusie dat ik make-up Bijbels vind. Ik denk dat de begeerte achter make-up niet een geestelijke begeerte is. Denk je ook niet? Vaak worden we gedreven door vleselijke, verkeerde begeertes om onszelf ‘mooi’ te maken. Heeft God ons niet “goed” (in het Hebreeuws “tof”) gemaakt? Wat is mooi? Eenvoud siert een vrouw, siert jouw jonge leven. Nee, het Woord van God zegt niet dat we ons “aantrekkelijk” moeten maken voor elkaar. De Bijbel wijst op ons soberheid (“gewoon doen”) en eenvoudigheid zijn, dat is een sieraad voor de vrouw. (1 Tim. 2:9) Mijn vriendin, dan ben je op zijn mooist! Ten minste voor God!

Je schreef dat je graag een kind van die Ene Koning wil worden toch? Weet je, Hij wil ook jouw Koning zijn. Niet alleen jouw Koning maar ook jou Zaligmaker. Hij wil graag in jou, de begeerten breken. Je kunt de zonde niet laten, jij valt zo snel weer terug in je “oude” leven. Luister eens, is de Heere Jezus ook in jou leven al dierbaar? Aantrekkelijk? Jij hoeft jezelf voor Hem niet mooi te maken. We zijn het immers geestelijk helemaal niet zo mooi. Kijk maar eens in de spiegel van Romeinen 3: 12-16. Je bent een zondares die de eeuwige dood verdiend heeft. Dat is niet zo mooi hè? Dan vergaat alle lust om je mooi te maken met make-up toch?... Hoor, Hij zoekt misvormde en mismaakte zondaressen. Zijn liefde strekt zich uit, in het bijzonder, naar hen die niets moois meer hebben te bieden. Hoor maar: ik ben zwart, (Hooglied 1:5) want de zon heeft mij beschenen. Zwart en in Zijn ogen liefelijk (Hooglied 1:5/6:9). Zo ziet de Heere Jezus een zondaar die in Hem gelooft. Ziet Hij jou ook zo?

Ik hoop dat ik je vraag voldoende hebt beantwoord. Een vriendelijke groet uit Vinkeveen.

Ds. A. Simons

(Ps. Het bovenstaande wil natuurlijk niet zeggen dat je je lichaam niet goed mag/moet verzorgen.)

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

make-up