(...) zijn belangrijkste punt: het lijden is nu voorbij. Hij vond: waarom zoveel...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Een zwager van mij is van de kerk afgegaan en wil er niets meer van weten. Op een avond hebben wij een lange discussie gehad over een aantal zaken. Eén van de strijdpunten was het volgende: het lijden van Jezus vond hij niet zo bijzonder. Het duurde maar kort (Zijn kruislijden en Zijn leven). Maar zijn belangrijkste punt: het lijden is nu voorbij. Hij vond: waarom zoveel ophef maken over iets wat kort duurde en nu voorbij is. M.a.w. hij bedoelde: wie wil niet kortstondig lijden voor iets met eeuwige waarde? Mijn vraag is: is hier iets tegen in te brengen? Niet om gelijk te hebben, maar omdat hij ook een ziel te verliezen heeft.

Antwoord

Het is goed om met elkaar in gesprek te zijn over bijbelse zaken. Daarom is het toe te juichen dat zulke vragen gesteld worden. Het is alleen jammer, wanneer het een discussie wordt met ‘strijdpunten’. Dan is er niet zo veel zegen te verwachten.

Wel blijft er een goede vraag staan: “Wat is de waarde van het lijden van de Heere Jezus?” Is dit lijden af te meten aan de kortheid? Wat is 33 jaar, en wat is het zware lijden van 24 uur waarin plaats vonden de worsteling in Gethsémané, geseling, bespotting, kruisiging? Er zijn mensen die een veel langere tijd geleden hebben of nog lijden. Toch is het lijden van de Heere Jezus volgens de bijbel van grotere betekenis dan al het andere lijden. Maar we kunnen naar het lijden van de Heere Jezus ook anders kijken. In de eerste plaats als we letten op de persoon die leed: Jezus van Nazareth, maar tegelijk de Zoon van God! Gods eigen Zoon heeft geleden, is dat niet van oneindige waarde? Hij Die Zelf van eeuwigheid God is, kwam naar deze aarde en werd als mens geboren om te lijden. Hij was rijk, maar is om ons arm geworden! (2 Korinthe 8: 9). Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft (Johannes 3:16). De betekenis van het lijden van de Heere Jezus heeft dus eerst te maken met Wie Hij is!

Vervolgens had het lijden van de Heere Jezus niet alleen een zichtbare kant, maar ook een onzichtbare. Hij droeg als Lijdende Knecht des Heeren de straf die ons de vrede aanbrengt (Jesaja 53: 5). Hij is door God de Vader tot zonde gemaakt (2 Korinthe 5: 21). Daarom werd Hij op zo’n aangrijpende wijze aan het kruis door God verlaten (Mattheüs 27: 46). De Heere Jezus wist dat Hij dit zware lijden moest gaan dragen, vandaar dat Hij in Gethsémané gebeden heeft of deze drinkbeker van het lijden aan Hem voorbij kon gaan (Mattheüs 26:39). Zijn zweet werd zelfs tot druppels bloed (Lukas 22: 44).

Als we hier oog voor krijgen, zullen we beseffen dat niemand zo’n zwaar lijden zal willen kiezen, zelfs niet als het voor een korte tijd zou zijn. Wie zal als zondig mens de toorn van God tegen de zonde kunnen dragen? De Heere Jezus leed als mens en als Zoon van God het zware lijden om zondaren te verlossen. Wie heeft daar oog voor? Alleen als we zien dat we zelf tegenover de heilige God zo veel zonden gedaan hebben en nog dagelijks doen. Wat een wonder als we met onze zondeschuld biddend tot de Heere Jezus mochten gaan en de Heilige Geest ons doet geloven: “Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem” (2 Korinthe 5:21).

Ds. A. Jonker