Denkt u dat het verantwoord is om een dienst van de Jehovagetuigen te bezoeken? ...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Denkt u dat het verantwoord is om een dienst van de Jehovagetuigen te bezoeken? In het kader van “beproeft alle dingen en behoudt het goede”?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jij bent nieuwsgierig geworden naar een dienst van de Jehova's Getuigen en vraagt je af of je zo'n dienst mag bijwonen. Mijn advies is: ga daar niet heen. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dit advies geef.

1. De Jehova's Getuigen hangen een onbijbelse leer aan. Zo verwerpen zij bijv. de leer van de Drie-eenheid en wie dat doet, zegt de belijdenis van Athanasius, kan niet zalig worden. Gaan we naar een dienst van de Jehova's Getuigen toe, dan gaan we luisteren naar de verkondiging van een dwaalleer en dat kan niet de bedoeling zijn. We hebben naar de waarheid te zoeken en niet naar de leugen (vgl. Spr. 23:23). Bovendien is er al verwarring genoeg in onze tijd, ook onder de jeugd. Laten we staan naar duidelijkheid en waarheid!

2. Als je in een dienst van de Jehova's Getuigen komt, zul je waarschijnlijk heel hartelijk ontvangen worden. Men zal gelijk een behoorlijk beslag op je leggen. Misschien dat je gelijk uitgenodigd wordt voor van alles en nog wat en dat je je er bijna niet aan kunt onttrekken. Niet aan beginnen dus.

3. Ja, maar die tekst dan: “Beproeft alle dingen; behoudt het goede” (1 Thes. 5:21). Ik denk dat deze woorden van Paulus vaak misverstaan en misbruikt worden. Bedoelt Paulus nu echt dat we alles moeten beproeven om zo proefondervindelijk vast te stellen wat goed is? Je voelt wel aan dat dat niet de bedoeling kan zijn. Ik denk dat we deze tekst in het verband waarin ze staat moeten verstaan. In de tekst hiervoor (vs. 20) heeft Paulus het erover dat we de profetieën (de uitleggingen van Gods Woord) niet moeten verachten. Wat moeten we er dan mee doen? Wel, alles wat zich aan profetieën aandient, beproeven en het goede eruit behouden. Want niet alles wat profetie heet, is het ook. Maar na beproeving van de profetie aan het Woord van God kan het goede erin behouden, vastgehouden worden (vgl. Hand. 17:11). Zie je dat deze tekst helemaal niet slaat op het uitproberen van allerlei dingen om er zo achter te komen wat goed en fout is? Jouw moeder gaat toch ook niet voor de keukenkast staan met de opmerking: “Beproef alle dingen die in deze kast staan en behoud het goede”. Ik zie je nog niet grijpen naar de fles met chloor, afwasmiddel etc. Daar weet je zelf al van dat dat niet goed voor je is om in te nemen. Zo weten we ook wel in ons leven wat wel en niet goed voor ons is. En bij twijfel? Er niet aan beginnen, zou ik zeggen. Altijd voor de veilige kant kiezen.

Mijn dringende advies is dus: ga niet naar een dienst van de Jehova's Getuigen toe. Je hoort daar geen goede boodschap en je begeeft je daardoor geestelijk in gevaar. En dat moet je niet doen. Ga maar met een biddend hart naar de gemeente waar je bijhoort. Daar wil de HEERE tot je spreken!

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

Jehovah's Getuigen