Vloed in reinigingswetten Leviticus

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

In Leviticus 15 hebben ze het telkens over een vloed. Wat bedoelen ze hier precies mee? Moeten wij ons nu nog aan de reinigingswetten houden die daar omschreven staan?

Antwoord

Beste vragensteller, vragenstelster,

Je vraag kan eenvoudig en heel moeilijk beantwoord worden. Ik kies voor het eerste. De vloed waarvan je leest in Leviticus 15, is een 'stroom', een 'afscheiding' die voornamelijk voortkomt uit het mannelijk geslachtsdeel (het kan ook zijn uit een ander deel van het lichaam, al dan niet veroorzaakt door een wond of ziekte). Het kan gaan om een bloedvloeiing, maar ook over een andere afscheiding (zoals allerlei vloeistoffen die veroorzaakt worden door een ontsteking of andere aandoening), die via de penis het lichaam verlaat. Het kan ook gaan over een afwijking aan het mannelijk lichaam (al dan niet aangeboren, of veroorzaakt door een ziekte) waardoor de zaadlozing anders verloopt. Normaal is de zaadlozing een kortstondig moment. Echter door een stoornis kan deze lozing zich ook over een langere termijn verspreiden. Ook deze 'vloed' is onrein. kortom: de vloed is een vorm van lichamelijk afscheiding, veroorzaakt door een afwijking van het lichaam, die de mens onrein maakt voor God.

Zoals Israël de reinigingswetten moest houden, zo geldt dat voor ons niet meer. Dat was toen met name gericht op de tempeldienst: die mocht niet verontreinigd worden door wie of wat dan ook. De Heere is heilig: onheilige, onvolkomen mensen of zaken mogen Zijn heilige dienst niet verontreinigen. Omdat in Christus dit alles is vervuld, geldt de noodzaak van deze reiniging niet meer, omdat Gods dienst anders gaat. Let er bijvoorbeeld op, dat Christus een onreine aanraakt (Mattheüs 8). Uitdrukkelijk staat er dat Hij de onreine aanraakte. Dat betekent Hij naar de wet Zelf onrein was geworden. Maar, Hij heeft dat alles gedragen en overwonnen, tot op het kruis van Golgotha. Daarom zijn de reinigingswetten vervuld in Christus, en daarom niet meer noodzakelijk voor ons.

Dat neemt niet weg, dat men in onze tijd steeds meer ervan overtuigd is geraakt dat de reinigingswetten heel waardevol zijn, ook op medisch en hygiënisch gebied. Duidelijk blijkt dat de Heere met Zijn wetten ook voor het welzijn van het volk van Israël heeft willen zorgen. De reinigingswetten zorgden er ook voor dat allerlei ziekten niet verder uitbraken, en beperkt bleven. Zo zorgde de Heere ook goed voor Zijn volk, met Zijn wijsheid en inzicht.

Leerzaam is het dus zeker. Maar, niet altijd even eenvoudig. Goed dat je het gevraagd hebt. Goede Bijbelstudies verder!

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

Leviticusonrein