Ïk heb een collega waar ik een heel goede band mee heb. Hij is echter praktiser...

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ïk heb een collega waar ik een heel goede band mee heb. Hij is echter praktiserend homofiel en gaat dit jaar trouwen. Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik voel voor mezelf dat het niet goed is om naar zijn bruiloft te gaan, maar hoe leg ik hem dat netjes en duidelijk uit?

Antwoord

Je vraag is duidelijk. Je zit  in een dilemma. Moet ik de bruiloft van mijn vriend, die een homohuwelijk sluit, bijwonen? Deze vraag komt ook wel eens in een andere vorm naar mij toe. Dan gaat heb bijvoorbeeld om een crematie. Als christen ben ik tegen cremeren, omdat de Bijbel duidelijk spreekt over begraven, zeg maar: het zaaien van een lichaam in de aarde. En verbranden is nou eenmaal geen zaaien in een akker. Het is in de Bijbel zelfs een straf.

In deze lijn ligt m.i. ook het homohuwelijk en de bruiloft die hieraan verbonden is. Het huwelijk is in de Bijbel exclusief verbonden aan een man en een vrouw, die elkaar uit Gods hand ontvangen en zich levenslang aan elkaar verbonden weten. Ik zou zo'n bruiloft van een homostel niet bijwonen, omdat dit als een goedkeuring van het homohuwelijk opgevat zal worden. Volg in deze situatie je geweten.

Maar hoe moet ik dat duidelijk maken, vraag je. Ik denk dat je hem eerlijk moet zeggen dat je hem als collega en vriend accepteert, maar dat je zijn huwelijk als homo niet kunt meemaken. Dat je daar vanuit je christen-zijn grote moeite mee hebt en dat dit tegen je geweten ingaat. We hoeven ons toch voor onze overtuiging niet te schamen? Ik denk ook dat dit te maken heeft met wat de Heere Jezus in Mattheüs 10:32 zegt: “Een ieder die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.” Dat belijden kan zelfs een breuk betekenen in een bepaalde verhouding. Lees daarvoor zelf maar eens de verzen, die hier op volgen.

Je moet een keus maken. Ik hoop dat ik je daarbij een beetje heb kunnen helpen. Bidt de Heere om vrijmoedigheid en om de juiste woorden te vinden, die gezegd moeten worden. Zijn sterkte en wijsheid (zie Jakobus 1:5-8) toegebeden.

Ds. G. van de Groep