Reformatorische mensen kijken neer op andersdenkenden

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik kom in mijn woonplaats regelmatig in contact met mensen uit reformatorische kerken. Mij valt altijd op dat deze mensen andere mensen die niet bij hen in de kerk zitten, als minderwaardig behandelen en op hen neerkijken als zij naar de kerk gaan en jij vrolijk in korte broek langs komt fietsen. Ook vermijden ze zoveel mogelijk contact met andersdenkenden. Ook worden andersdenkenden door hen meteen beschouwd als mensen die in de hel terecht komen. Kortom, reformatorische mensen kijken in mijn ogen neer op andersdenkenden en tonen over het algemeen geen naastenliefde voor hen. Dit zeg ik uit mijn eigen ervaringen.

Heeft dit iets te maken met hoe zij van hun kerk in de wereld moeten staan? Klopt dit beeld wat ik heb en hoe zou dit beeld ontstaan kunnen zijn bij mij? Ik hoop dat u deze vraag kunt beantwoorden, aangezien ik niet negatief tegenover hen wil staan. Dat doe ik nu wel, puur door mijn ervaringen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat jammer dat je, zoals je zelf schrijft, door contacten met reformatorische mensen een negatief beeld van hen gekregen hebt. Een vraag die in me opkomt is met welke groep mensen uit die kerken je contact gehad hebt? Jongelui, volwassenen, ouderen? Eigenlijk mag dat niet uitmaken want al die mensen horen in de kerk dezelfde boodschap: leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Dat zegt de Heere Jezus in Matteus 11:28-30 tegen een ieder die de Bijbel leest. Met andere woorden, Hij nodigt ons uit om te zijn zoals Hij is. En hoe is Hij? Hij genas blinden, kreupelen, stommen, Hij dreef demonen uit, Hij gaf duizenden mensen als door een wonder te eten, Hij maakte dode mensen weer levend, Hij leerde de mensen God kennen vanuit de Bijbel en vanuit Zijn eigen leven. Daarvoor gebruikte Hij veel verhalen en geschiedenissen. Als Hij uitgescholden werd, zweeg Hij en schold niet terug. Hij keek niemand lelijk aan en Hij wenste dat al Zijn luisteraars zich bekeren zouden, zodat ze niet in de hel maar in de hemel bij Hem zouden zijn. Wat een liefde en bewogenheid ging er van Zijn leven uit! Maar boven alles: Hij gaf Zijn eigen leven voor zondige mensen. Lees Johannes 3:16 maar eens. Hij wilde de straf dragen van zondige mensen: ouderen, volwassenen en kinderen. Mensen zoals jij en ik. En als Hij ons aanraakt van binnen in ons hart, of met andere woorden, als wij verliefd op Hem worden, dan verandert Hij ons door de Bijbel en door Zijn Geest, zodat wij ook op Hem gaan lijken.

Dat wordt zo in alle reformatorische kerken geleerd! En nu op je vraag terugkomend: waarom behandelen mensen uit die kerken ons dan als minderwaardig, zonder liefde? Ik ben bang omdat veel mensen wel in de kerkbanken zitten, maar niet zelf de Heere Jezus kennen. Ze komen misschien uit gewoonte naar de kerk zonder echt te luisteren en te bidden. Dus deze mensen zijn ook niet door Hem veranderd. Dat is heel triest en zondig. Ze geven de mensen van buiten de kerk een verkeerd beeld van de Koning van de Kerk, de Heere Jezus.

Maar eigenlijk hoop ik dat je net de verkeerde mensen bent tegengekomen. Want in elke kerk waar de Bijbel echt opengaat zul je echte kinderen van God tegenkomen. Mensen die steeds meer op de Heere Jezus zijn gaan lijken. Ik zou zeggen: bezoek eens een reformatorische kerk van binnen en praat eens met wat mensen, met bijvoorbeeld de dominee. Vraag hem om wat meer contacten met fijne jongelui zodat je met hen een vriendschap kunt opbouwen en ook op die wijze God en Zijn Woord leert kennen.

Dan hoop ik dat je door al die zondige mensen heen, want dat blijven we in dit leven toch allemaal, de liefde, bewogenheid en genade van de Heere Jezus mag leren kennen. Want als je Hem kent heb je het leven, de echte liefde, vrede, verwachting en toekomst.

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

reformatorisch