Negatief beeld over seksualiteit

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend (22) en ik (23) zitten met een probleem. We hebben nu tien maanden verkering en ik heb gemerkt dat ik een vrij negatief beeld heb over alles wat met seksualiteit heeft te maken. Ik voel me vaak achteraf schuldig over dingen die gebeurd zijn, terwijl we toch echt niet te ver zijn gegaan. Dat weet ik wel met mijn verstand. Dan durf ik ook niet meer te bidden, want ik heb het gevoel dat ik dan niet eerlijk ben tegen de Heere. Ik zou graag willen leren om zo met seksualiteit om te gaan als God het heeft bedoeld, maar ik weet niet hoe.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik heb gezocht naar een korte uiteenzetting over de verkerings-/verlovingstijd en de omgang van verloofden met elkaar in die periode. Ik denk dat jullie beiden aan de bijdrage die ik met dit antwoord meezend (van mw. Hoek-van Kooten in het boek: “Jij en...” (Boekencentrum 1979) wat kunnen hebben. Mag dit dan tegelijk mijn antwoord zijn op je vraag? Vooral ook het laatste gedeelte van deze uiteenzetting lijkt me voor jullie van groot belang.

Het lijkt me dat je voor jezelf moet proberen na te gaan waarom je zo'n negatief beeld heb van alles wat met seksualiteit te maken heeft. Komt dit voort uit je opvoeding of uit nare ervaringen in je jonge jaren? Dan moet je daar open met je vriend over praten. Vraag God of je toch vooral ook de gave van de seksualiteit als een goede gave van God mag zien en dat je ook daarin naar elkaar toegegroeid, straks de eenheid van man en vrouw ook in lichamelijk opzicht in het huwelijk als iets heerlijks zult ervaren.

Wees hartelijk gegroet,
Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk