Zwanger van vriend

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een hele lieve vriend en hij is ook super goed voor me. We houden ook echt van elkaar. Maar een paar maanden geleden konden we onze gevoelens niet meer de baas. Nu ben ik zwanger. Ik heb dit ook  verteld tegen mijn vriend en hij dumpt me nu echt niet. Hij zei tegen me; ook al gebeurt er iets ergs, ik zal altijd bij je blijven.

We willen het eigenlijk geheim houden, we zijn al druk bezig om een vakantie te boeken voor een jaar naar Canada, maar ik ben pas 16 jaar, dus mijn ouders staan er niet erg achter. Kunnen jullie misschien een goede tip geven wat wij het beste kunnen doen? Ik hoop zo erg dat jullie hier een antwoord op weten.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je hebt een eerlijke vraag gesteld en ik zal proberen daar een eerlijk antwoord op te geven. Ik doe dat puntsgewijs. Denk over elk punt goed na en praat erover met je vriend.

1. Ik begin bij het kindje dat je bij je draagt. Je bent ‘ongewenst’ zwanger geworden. Maar dat doet niets af van het feit, dat je kindje dat je in je omdraagt, een klein schepseltje van God is en dat je daar erg zuinig op moet zijn. Je zult -denk ik- ook geen moment gedacht hebben aan abortus. Dat zou moord betekenen. En daar zou je je leven van spijt van krijgen. Neem contact op met een Pro life-organisatie. Zij zullen je zeker verder helpen in je moeilijke omstandigheden.

2. Ik hoop, dat je vriend ook de verantwoordelijkheid van het vaderschap op zich wil nemen. Als dat zo is, zou je met hem moeten praten over een mogelijk huwelijk. Al ben je nog heel jong, je bent niet te jong om te trouwen. Je vriend heeft immers ook gezegd, dat hij altijd bij je wil blijven?

3. Als je gaat trouwen, vergeet dan niet dat je de zegen van God over je huwelijk niet kunt missen. Ik weet niet of jullie kerkelijk zijn. Maar je zou daarover eens kunnen gaan praten met een pastor die jullie kennen. Die raad gaven geven wij vanuit het Refoweb meestal, omdat het voor ons vaak zo moeilijk is om de situatie van de jongeren die ons om raad vragen, in te schatten en omdat wij altijd vanuit het Woord van God aan hen die onze vragen stellen de weg willen wijzen. Bedenk, dat jullie huwelijk een basis moet hebben. Wederzijdse liefde en trouw, maar bovenal de heerlijke hartverwarmende liefde van de Heiland.

4. Voor je ouders mag je het niet verbergen, dat je zwanger bent. Dus: het niet geheim houden. Ze horen het immers anders toch wel van anderen. Ik kan uit je vraag niet opmaken, of je er hen van op de hoogte hebt gebracht. Maar dat moet je zeker doen. Ook zij -met meer levenservaring dan jongeren- kunnen raad geven waar je later heel dankbaar voor bent.

5. Wat je bedoelt met een jaar vakantie in Canada, begrijp ik niet. Heb je daar familie, vrienden of kennissen waar je terecht kunt? Je bedoelt dit toch niet als een vlucht? Bovendien kan je toch moeilijk spoorloos verdwijnen en met je vriend een jaar gaan zwerven in Canada. Het lijkt me ook niet goed om zo’n vakantie juist nu te plannen. Bovendien ben je wellicht ook nog leerplichtig. Doe dat eventueel later. Maar nu naar Canada gaan, terwijl je ouders niets vermoeden van waarom je dat wilt, lijkt me in een woord: heel verkeerd.

6. Buig je knieën en vouw je handen. Bid tot God en vraag Hem of Hij je antwoord wil geven. Dat zal Hij zeker doen. Lees ook je Bijbel. Dat is het boek waarin God voor ons Zijn Woord heeft bewaard. En dat is ook het boek waardoor God antwoord geeft op al onze vragen.

7. Er blijven nog veel vragen over. Maar die zou je ook aan ons kunnen stellen. Misschien dat we je dan verder kunnen helpen

Ik dank je nogmaals hartelijk voor je vraag en bid voor je, dat de Heere God je in alles de weg wijst, die je moet gaan. Met een hartelijke groet,

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkzwanger