Trouwen na een jaar verkering

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Wanneer is het nu eigenlijk verantwoord om te gaan trouwen? We hebben een jaar verkering maar willen heel snel trouwen. We zijn enorm naar elkaar toegegroeid in dat jaar, op zowel lichamelijk als psychisch vlak. We kunnen over alles praten en voelen elkaar aan. We weten het gewoon zeker: we horen bij elkaar!

Antwoord

Je schrijft: we kunnen over alles praten. Mag ik vragen: betekent dat ook, dat je elkaar verstaat in de geestelijke dingen en dat je daarin met elkaar één lijn trekt? Met andere woorden: weten jullie dat jullie liefde het draagvlak heeft van de liefde van de Heere Jezus Christus? Dan mag je jezelf met een alles opofferende liefde aan de ander geven, omdat je mag geloven zo ook zelf door de Heere bemind te zijn. En als je van het laatste wellicht nog niet zeker bent: mogen jullie het dan van elkaar weten, dat je hart uitgaat naar de Heere en Zijn dienst? Zo zullen jullie in je huwelijksleven elkaar zeker ook tot een hand en een voet kunnen zijn in de dingen die tot het tijdelijke en die tot het eeuwige leven behoren. Lees daarover samen nog maar eens het mooie formulier voor de bevestiging en inzegening van het huwelijk, achterin je kerkboekje. Ongetwijfeld zullen jullie in je huwelijksleven ook moeilijkheden gaan meemaken, waarvan je op dit moment nog niet weet. Maar in de liefde zullen jullie ook daaraan zeker het hoofd kunnen bieden. Laat het dan - in dagen van tegenspoed en kruis en druk - maar blijken: we horen bij elkaar en staan voor elkaar.

Vanuit dit alles probeer ik antwoord te geven op je vraag. Welnu, als je mag geloven dat de Heere jullie voor elkaar bestemd heeft en je mag je in alles aan elkaar verbonden weten, dan maakt het eigenlijk ook niet veel uit hoe lang je verkering met elkaar hebt. In een jaar kan er een hechte basis gelegd zijn voor een huwelijk; vooral als je elkaar veelvuldig ontmoet hebt. In Genesis 2:24 lezen we: “Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn.” Zie ook Efeze 5:31.

Ik weet niet, hoe oud of jong jullie zijn. Ik acht het in elk geval goed dat je over je plannen om te gaan trouwen ook met je ouders praat (als je die tenminste nog mag bezitten). En verder: praat er ook over met jullie pastor. Hij kent jullie beter dan ik en zal je zeker een goed advies geven. Tenslotte: de apostel Paulus geeft de Korinthiërs de raad: “Indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen. Want het is beter te trouwen dan te branden” (1 Kor. 7:9). Wanneer je mag weten voor elkaar bestemd te zijn en een geestelijke/lichamelijke eenheid kunt vormen, ga dan trouwen. Loop niet vooruit op een huwelijk door reeds in je verkeringstijd te gaan leven als man en vrouw. Maar leef biddend toe naar de dag waarop je voor Gods Aangezicht elkaar voor het leven trouw mag beloven. Ik wens jullie in alles de nabijheid van de Heere toe.

Je  ds. C. den Boer (Barneveld)

Tags in dit artikel:

trouwplannen