De beloften van troost zich toe-eigenen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Mag iedereen, zonder onderscheid, de beloften van troost zich toeëigenen? Waarom heet de Heilige Geest de Andere Trooster?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om met de eerste vraag te beginnen. Ik zou in de eerste plaats een vraag erbij kunnen zetten, namelijk hebben die mensen dan zonder onderscheid troost nodig? Want als ik geen troost nodig heb, maakt het niet uit of ik dat wel of niet kan toe-eigenen. Hiermee geef ik al aan, dat er verdriet, pijn, gemis. enz., moet zijn zal ik ook getroost willen worden. En daar ligt al een onderscheid.

Vervolgens moet ik dan toch zeggen, dat, op grond van wat de Heere Zelf in Zijn Woord leert, dat alleen in Christus Gods beloften ja en amen zijn, dus ook de beloften van troost. Buiten Christus heb ik geen recht op de beloften van God. En buiten Christus is God zelfs een verterend vuur. En hiermee geef ik dan antwoord op je vraag, dat niet iedereen, zonder onderscheid de beloften van troost mag toe-eigenen. Tegelijkertijd mag ik wel zeggen, dat als de Heere mij mijn gemis doet kennen, dat als ik Christus nodig gekregen heb en ik door Zijn Geest Hem ingelijfd ben, ik de beloften van troost mij mag toe-eigenen, omdat Hij ze verworven heeft en mij aangeboden heeft. En daarom mag de vraag wel aan mijn hart, aan mijn ziel gesteld: “Mijn ziele doorziet gij uw lot?Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”

Dan mag ook waar worden wat het gedicht verder zegt:

“Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu reis ik getroost onder ‘t heiligend kruis,
naar ‘t erfgoed daar Boven, in ‘t Vaderlijk Huis.”

Je tweede vraag, waarom de Heilige Geest de Andere Trooster genoemd wordt. NU weet ik niet of de vraag gaat om Andere of Trooster. Trooster:  in het Grieks staat er eigenlijk "erbij of te hulp geroepen". Dat wordt vooral van iemand gezegd die een ander voor het gericht bijstaat, zijn zaak bepleit. Het Latijn heeft hiervoor het woord "advocatus". De kanttekening zeggen dan ook (tussen haakjes, die moet je maar veel raadplegen), dat dit woord Trooster betekent Advocaat, Voorspraak. Wel, nu Christus ten hemel gevaren is, heeft Hij gebeden om de Heilige Geest, opdat Die op aarde voor ons de Advocaat, de Voorspraak zal willen zijn. Een verklaring zegt dan: in de meest eigenlijke zin wordt het gebruikt om een zaakwaarnemer aan te duiden, die de plaats van een afwezige vervangt en bekleedt.

Wel, nu Christus dat niet meer doet, omdat Hij niet meer op aarde is naar Zijn menselijke natuur, spreekt de Heilige Geest namens God tot ons, Hij overtuigt ons van onze schuld en zonde, maar Hij wijst ook op Christus en bidt, als wij het niet meer weten en kunnen, als een Trooster, als een Advocaat voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen. Wat een troost mag dat geven, de Heilige Geest is (nog) op aarde.

Andere: niet in de zin, een totaal ander Wezen, een andere God. Maar waar Christus de eerste Trooster was, Advocaat, Pleitbezorger, daar is nu de Heilige Geest de Andere, de "opvolgende" Trooster geworden. Christus de tweede Persoon van dat ene Goddelijke Wezen, de Heilige Geest nu de derde Persoon, de andere Persoon, van het Goddelijke Wezen.
Heb jij Hem al als je Pleitbezorger, als je Advocaat nodig gekregen?

Ds. N. P. J. Kleiberg

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg