(...) Ja dat ik de Heere dagelijks smeek of Hij wil komen of dat ik sterf. Mag i...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ik verlang er zo vaak naar om bij God te zijn en niet meer te zondigen. En voor altijd God groot te maken. En dan hoop ik dat het niet lang meer duurt dat Hij komt. Dat de wederkomst aanstaande is. Ja dat ik de Heere dagelijks smeek of Hij wil komen of dat ik sterf. Mag ik zo wel denken? Denk ik dan niet egoïstisch? Als ik denk aan mijn familie, vrienden, naasten, dan krijg ik zo'n benauwd gevoel. Als God vandaag nog komt en zij zijn onbekeerd is dat niet vreselijk? Ik zou het iedereen wel willen toeroepen. Smeek zonder ophouden of God je wilt bekeren! Want Hij komt snel. En de tijd is kort!...

Antwoord

Beste vriend(in)

Het is een eigenschap van het nieuwe leven dat het begeert om niet meer te zondigen. Hoewel we elke dag zondigen met gedachten, woorden en daden, ligt de begeerte om voorgoed van de zonde verlost te zijn en altijd de eer van de Heere te bedoelen om de bodem van het hart van een ieder die wederom geboren is. Vandaar ook o.a. de bede van de bruidskerk: “Kom Heere Jezus”.

Maar nu naar je vraag. Als ik die goed begrepen heb vraag je je af of het vurig verlangen naar de wederkomst wel te rijmen is met de liefde tot je (nog) onbekeerde naaste. Voor de beantwoording van deze vraag wil ik je verwijzen naar een verklaring van catechismus-zondag 19 (vraag en antwoord 52). Tevens wil ik graag wijzen op de beantwoording van een soortgelijke vraag door ds. J. H. Velema in deel 7, blz. 72-77, van de serie “Veelvuldig vragen naar de weg”, uitgave Kok-Voorhoeve. Ook verwijs ik naar het boekje “Jongeren en de wederkomst”, uitgave Jeugdbond Ger. Gem., en dan met name de beantwoording van de vragen door ds. C. G. Vreugdenhil, op de blz. 36-46.

Je moet zelf ook wat studeren vind ik om tot beantwoording van je vragen te komen.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen

P.S. Nog een uitspraak van Luther, waarin hij aangeeft dat je moet “werken zolang het dag is”: “Als ik wist dat morgen de wereld verging, zou ik vandaag nog een boom planten...