Bijbelstudiegroep met kringgebed

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een serieuze bijbelstudiegroep. Wij doen ook kringgebed. Hoe staat u daar tegenover en mag je dit volgens de Bijbel wel doen? Is dit eerbiedig? Of moet gewoon een iemand een gebed doen?

Antwoord

Overal vinden we in Gods Woord aansporingen tot gebed. Er is ook verschillende keren sprake van eendrachtig gebed. Het lijkt mij niet dat dit in Gods Woord verboden is. Integendeel. En ook mooi als bijbelstudie en gebed samen opgaan. Lijkt me goed vanuit Gods Woord het gebed tot God te richten.

Uit het feit dat jullie mij deze vraag stellen blijkt toch dat er enige aarzeling is of kringgebed wel goed is. Die is er bij mij ook. De gereformeerde gezindte wordt overspoeld door evangelisch/charismatische invloeden. Dat uit zich in zaken als gebedsgenezing, tongentaal, enz. Je moet constateren dat kringgebed vooral in die kringen gepraktiseerd wordt. Nu kan en mag het niet zo zijn dat iets verkeerd is alleen omdat het in bepaalde kringen ingeburgerd is, maar het mag je wel waakzaam maken.

Het is goed (maar dat geldt bij alles) na te gaan waarom je iets doet. Gaat het om een nieuwigheid; is het om geestelijk met gebedsgaven te pronken; wil je een soort geestelijke elite zijn in een ingeslapen gemeente, of is er een oprechte begeerte om gezamenlijk de persoonlijke en andere (kerkelijke en maatschappelijke) noden aan de Heere voor te leggen, en is er een eerlijk verlangen naar meer geestelijk leven? Leg daarom ook je hart met de motieven aan de Heere voor. Kortom: Bijbels gezien zijn er geen bezwaren. Ga wel na wat de gezindheid is van het hart.

Van harte Gods zegen,

Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

kringgebed