Beste meneer Van Heijningen. Wat zijn voor u de argumenten om ouderling in de PK...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Beste meneer Van Heijningen. Wat zijn voor u de argumenten om ouderling in de PKN te zijn en niet in de Ger. Gem. of de Oud. Ger. Gem.? Kunt u uitleggen waarom u voor de PKN kiest? Niet om u uit te horen, maar gewoon eens te zien wat u argumenten zijn. Ik overweeg namelijk om lid te worden van één van deze kerken. Ik vind de PKN soms iets te evangelisch en het lijkt of alleen maar de blijdschap van een kind van God daar naar voren komt, maar niet de eenzaamheid en de moeilijke dingen die een kind van God op aarde meemaakt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je vraag. Leuk dat je zo vraagt naar mijn persoonlijke motivatie. Ik wil allereerst je vraag iets ‘herschrijven’: waarom ik lid ben van de PKN en niet van een andere kerk. Ik kan er n.l. wel voor kiezen om lid te worden van de Ger. Gem., maar niet om er ouderling te worden.

Waarom ik PKN ben? Deels omdat mijn ouders jaren geleden, voor mijn geboorte al de keuze hebben gemaakt voor de Ned. Herv. Kerk. Dat betekent dus dat de keuze voor mij gemaakt is. Dat bedoel ik ook dieper. God plaatste mij in de Ned. Herv. Kerk. In die kerk ben ik a.h.w. geboren en zeker ook wedergeboren. Voor mij is dat erg belangrijk. God bepaalt ons leven en de plaats waar Hij ons heeft gezet, moeten we niet te snel verlaten.

Dat komen we ook in de Bijbel tegen: In de tijd van Hanna was er veel mis in de tabernakel. Toch bracht zij haar zoon Samuel daar bij de goddeloze priesters Hofni en Pinehas. Zie 1 Samuel 1 en 2. In de tijd van Jezus mankeerde er ook van alles en nog wat aan de tempeldienst en de synagogen. Toch bleef Hij gaan en riep Hij nooit op tot afscheiding. Later schrijft Paulus de eerste Korinthe-brief. Als je die brief op je in laat werken dan was er heel veel mis in die gemeente. De gemeente was hopeloos verdeeld, op seksueel gebied leefde men maar raak, het Avondmaal werd op onwaardige wijze gevierd, sommigen geloofden niet in de opstanding, enz. Toch roept Paulus niet op om een andere gemeente te zoeken, maar spreekt hij de hele gemeente aan als gemeente Gods, 1 Kor. 1:2.

Voor mij zijn al deze dingen een aanwijzing om te blijven in de kerk waar God mij plaatste. Ook al zie ik dat er heel veel aan mankeert. Ik behoor namelijk niet bij die mensen die zeggen dat het wel meevalt in de PKN. Ik kom heel veel tegen wat onbijbels is en gewoon geduld wordt in onze kerk. Als het alleen maar, in jouw woorden gesproken, evangelische invloeden waren... Ik wil het niet te dramatisch maken, maar soms lijd ik daar echt aan.

Aan de andere kant zie ik dat God werkt in deze kerk. Dat merk ik onder jongeren en onder ouderen. Dat is voor mij geen reden tot trots, maar tot verwondering. God werkt ondanks ons. Dat is voor mij persoonlijk ook een aanwijzing dat mijn plaats is binnen de PKN en niet in de Hersteld Hervormde kerk. Doordat ik in een gemeente zit die meegegaan is met de PKN kom ik op bezoek bij mensen die lang geleden gedoopt zijn, maar vervolgens niets meer met God en zijn dienst te maken willen hebben. Als je dan opeens aan de deur staat, word je soms binnengelaten en ontstaan er soms verrassende gesprekken. Zolang God in onze kerk werkt en wij uit mogen komen voor het alleenrecht van de Bijbel en de gereformeerde belijdenis, denk ik dat we niet weg mogen gaan. Zo zie ik dat in ieder geval voor mezelf.

Roep ik nu iedereen op om PKN te worden? Nee, ik roep iedereen op om te blijven waar je bent. Een kerk is geen supermarkt. Je supermarkt kies je, je kerk krijg je, ook om ervoor te bidden en eraan mee te werken.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat als je lid wordt van een andere kerk, ja daar na een tijdje ook weer dingen tegenkomt die je tegenvallen. De volmaakte kerk komt nog!

Ik wil ook nog ven ingaan op je opmerkingen over de blijdschap die je, zoals je dat zelf zegt, teveel tegenkomt in de PKN, o.i.v. de evangelische beweging. Mag ik jou vragen waarom je dat zo moeilijk vindt? Ik herken dit namelijk niet, maar misschien heb je meer nare dingen meegemaakt dan ik. Ik herken mezelf in de tekening van Paulus in 2 Kor. 6:10. Droevig en toch altijd blij. Droevig over mezelf en de toestand in de wereld en de kerk, maar toch blij in God, Die alles in Zijn handen houdt.

Ik hoop zo e.e.a. aan je duidelijk gemaakt te hebben. Nogmaals dank voor je persoonlijke vraag.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: