In de Acte der Synode te Wezel, 1568 (Hfd. V, Art. X) lees ik dat er ook vrouwen...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

In de Acte der Synode te Wezel, 1568 (Hfd. V, Art. X) lees ik dat er ook vrouwen tot het ambt van diakenen mogen worden aangenomen, volgens het voorbeeld van de Apostelen. Kunt u hier iets meer van zeggen? Zijn er toen veel vrouwen ook werkelijk diaken geweest? Wanneer is het afgeschaft?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het Convent van Wezel (1568) was de eerste algemene vergadering, waar gehandeld werd over de belangen van de kerk van de Reformatie in ons land. Toen genoemd de Nederlandse Gereformeerde kerken. Maar een synode was het niet, want de samengekomen broeders waren niet afgevaardigd door de kerken. Het ging om een gedachtewisseling door particulieren over de constituering (stichting) van de kerk. De besluiten droegen dus geen bindend karakter, maar werden als advies aan de kerken voorgelegd

Dit is dan ook het grote verschil tussen deze vergadering en de drie jaar later te Embden gehouden Synode, waar de leden als afgevaardigden van de kerken samen kwamen en daarom last en volmacht hadden om bindende besluiten te nemen. Het advies van het Convent van Wezel om vrouwelijke diaken te benoemen is dus niet overgenomen door de eerste synode van de kerk van de Hervorming in ons land.

Wél zijn er op den duur diaconessen gekomen, vooral in Duitsland en Zwitserland, die echter geen ambt droegen, maar leken waren en hier en daar nog wel zijn (Amerongen), die een gelofte voor het leven aflegden om ongehuwd hun hele leven te wijden aan God in dienst van de behoeftige naaste (zieken, wezen en armen). Genoemde dienstverlening is nu hoofdzakelijk overgenomen door het maatschappelijk werk in en buiten de kerk.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

vrouw in ambt