Onchristelijke vrienden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben met mijn vriendin in een positie gekomen waarin we verschillend denken over (onchristelijke) vrienden. Ik denk dat we er voorzichtig mee moeten zijn en vooral met de vrienden die regelmatig dronken worden, niet teveel te ontmoeten en samen alcohol drinken, ook al worden wij niet dronken (bij iemand thuis of in restaurant). Zij geeft echter veel om deze vrienden en wil hen blijven ontmoeten. Daarom zou ik graag willen vragen wat en waar er in de Bijbel gesproken wordt over vrienden en dan vooral over onchristelijke. Niet zozeer hoe veel mensen  er over denken, maar echt wat de Bijbel er over zegt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

'Waar je mee omgaat, word je mee besmet'. 'Zeg me wie je vrienden zijn en ik zal zeggen wie jij bent'. Bekende, veelzeggende uitspraken, waar je niet naar vraagt. Je vraagt: Wat zegt de Bijbel over vriendschap? Een heel bekende, positieve vriendschap is die tussen David en Jonathan: “De HEERE zij tussen u en mij in der eeuwigheid!” (1 Sam. 18/20). Een vriendschap in de HEERE. Een heel bekend concreet voorbeeld van een negatieve vriendschap is wel die tussen Simson en Delila (Richteren 16). Je weet waar het op uitliep... Gods Woord waarschuwt ons herhaaldelijk (direct en indirect) voor het omgaan met hen die de HEERE niet vrezen. Denk eens aan het boek Spreuken, Psalm 1, Lucas 15 (de gelijkenis van de verloren zoon) etc. Steeds weer worden wij gewezen op de noodzaak ons af te wenden van dat wat niet is tot Gods eer; te vragen naar Zijn wil, en heilig te leven, niet besmet met de dingen van deze wereld. (Denk aan 1 Petrus 4:1-8. Een prachtige tekst in dit verband is 1 Kor. 10:31.)

De 'vriendschap' van Achab en Izebel was zeer kwalijk in de vruchten. De 'vriendschap' van koning Salomo met zijn vele vrouwen door wie hij zich liet beïnvloeden en liet verleiden tot vreemde religie naast de dienst van God, was tot oneer van God en leidde hem van de HEERE af. Als de wijze Salomo al zo dom was, dan ligt Sodom ook voor ons dichtbij... Wees dan een gewaarschuwd mens!

Vriendschap in het licht van het Woord is veel waard (denk bijv. aan Spreuken 17:17). Maar wereldse vriendschappen, waarin voor het Woord van God eigenlijk geen plaats is en waarin het respect voor God en voor Zijn volk niet wordt gekend, zijn niet goed. Het bijbelse appél: "Breek met de zonde", kan ook betekenen: Breek met je 'vrienden'. Is de HEERE God, dien Hem! En dien Hem trouw. Met je hele hart.

Welke vriend is voor je vriendin en voor jou de belangrijkste? Als wij echt iets verstaan van het wonder "Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt!"... Als Eén onze Liefste is..., dan geeft Diezelfde Geest Die dit zo maakte de kracht om te breken met de zonde. Op het gebed! Bid de HEERE om Zijn licht en wijsheid. Om op de goede manier om te kunnen gaan met je vriendin en haar vrienden.

Kand. G. A. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige