Hoe moet je als christen er tegenover staan dat bijvoorbeeld een jongen voor de ...

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je als christen er tegenover staan dat bijvoorbeeld een jongen voor de grap een avond als meisje rondloopt, of andersom?

Antwoord

Ik zou je adviseren om aan zo'n grap niet mee te doen. Dat kinderen in hun onschuld aan verkleedspelletjes doen, is wel te begrijpen. Maar volwassen mensen kunnen dit beter nalaten. Misschien ken je het begrip travestie. Dat is de ziekelijke neiging van mannen die zich als vrouw verkleden en omgekeerd. Ik zie hier een poging in om de grenzen tussen de door God geschapen geslachten (namelijk man- vrouw) uit te wissen. Je kunt natuurlijk zeggen: het gaat maar om een grap. Toch moeten we zelfs de schijn van het kwaad vermijden zoals Paulus schrijft in 1 Thess. 5:22.

Daar komt bij dat je het degenen die (in onderscheid van travestie) aan genderdysforie lijden nog moeilijker maakt als ze het al hebben. Met genderdysforie bedoelen we mensen die vaak al heel vroeg in hun jeugd of soms zelfs al vanaf hun geboorte een onverdraaglijk gevoel van onbehagen hebben over hun eigen geslacht. Een jongen voelt zich dan een meisje en een meisje een jongen. Ten onrechte wordt dit transseksualiteit genoemd. Alsof het zich anders voelen alleen maar gericht is op het seksuele aspect van het menszijn. Nee, iemand die aan genderdysforie heeft het gevoel in zijn totaliteit een meisje te zijn, terwijl hij een jongen is en een jongen, terwijl zij een meisje is. We moeten dat probleem serieus nemen. Jonge mensen en vooral christenen hebben het met dit afwijkend gevoel vaak heel moeilijk. Ze voeren een strijd met zichzelf en hebben hulp nodig. Ook op dit punt blijkt dat we sinds de zondeval in een gebroken schepping leven.

Tegen de achtergrond van deze werkelijkheid ben ik dit antwoord begonnen met te zeggen: doe aan zo'n grap, waar je in je vraag over spreekt, niet mee. Ik hoop dat je me begrijpt.

Ds. G. van de Groep