Gerechtvaardigd door de vierschaar van consciëntie (2)

Ds. H. Paul / Geen reacties

14-09-2005, 00:00

Vraag

Een vraagje n.a.v. uw vorige antwoord 'Gerechtvaardigd door de vierschaar van consciëntie'. Misschien klinkt het een beetje oneerbiedig maar de vraag rijst in me op: hoe weet je dat je volledig verzekerd bent dat je zonden je vergeven zijn als dit proces geleidelijk gaat? Daar zijn sacramenten toch niet voor bedoeld, zoals het Heilig Avondmaal? En hoe kan er dankbaarheid  zijn als je (nog) niet weet dat je een kind van God bent? Ik heb altijd in de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen gelezen dat God verheerlijkt werd. Ik snap het nu niet meer.

En wat betekent Vierschaar der consciëntie? Staat dat ergens in de Bijbel, het woord van God? Zou de Heere Jezus deze vraag ook zo beantwoord hebben? Ik begrijp soms niets meer van de Bijbel. Het leek eerst zo eenvoudig maar als ik dit allemaal lees is het veel moeilijker dan ik dacht. Vooral als je niet met de Bijbel bent opgevoed.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagstel(ler) ster,

Graag ga ik nog verder in op de beantwoording van de vraag over de rechtvaardiging door het geloof alleen. Naar Gods Woord is de rechtvaardiging van de zondaar verbonden met het geloof in de Heere Jezus Christus. De rechtvaardiging is daarmee gegeven en is dan ook volkomen. God rechtvaardigt de zondaar maar één keer.

Wat anders is of de zondaar daar ook ten volle weet van heeft en zich dat ook ten volle bewust is. Daar zijn de oefeningen van het geloof voor nodig. De Evangeliebeloften werpen daar steeds meer licht over op. De sacramenten zijn daarvoor door de Heere gegeven. Die gebruikt de Heilige Geest om steeds meer de zondaar ervan te overtuigen. Nu brengt elke geloofsoefening zekerheid met zich mee, maar er blijft nog altijd strijd en aanvechting over. Naarmate het geloof geoefend is, wordt die strijd minder.

Wat de vierschaar van de consciëntie betreft, die uitdrukking vinden we in de bijbel niet terug, maar er wordt mee bedoeld dat een zondaar in zijn geweten overtuigd wordt van zijn zonden en schuld voor God. Maar waarin de Heere ook op Zijn tijd 't geloof werkt van de genade van God in Christus. Daardoor ontstaat er vrede met God en rust in het geweten. Maar door de aanvechtingen en bestrijding is het nodig, dat er in ons geweten steeds nieuwe verzekeringen ontvangen worden. Dat kan de Heere met veel kracht doen als met een stem uit de hemel. Maar veelal doet Hij dat door de beloften van het Woord en het gebruik van de sacramenten. De rechtvaardiging wordt dus ontvangen op het geloof in Christus en is volkomen. Maar de troost en zekerheid ervan voor de zondaar wordt veelal meer geleidelijk ontvangen. Dat maakt de standen in het genadeleven uit. Zo zijn er kinderen in het geloof, maar ook vaders en moeders. Die zijn rijker bevoorrecht.

Hopelijk werkt deze aanvulling verhelderend. Lees maar wat oudvaders hierover schrijven (Catechismus van Van der Kemp bijvoorbeeld).

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

vierschaar
Geen reacties

Terug in de tijd

Aan ds. Van Vlastuin. Dank u wel voor het beantwoorden van mijn vraag over “initiatief nemen versus afwachten”. Hoewel Boaz de officiële kant van het huwelijk regelde, was het toch Ruth die het initia...
Geen reacties
14-09-2009
Wanneer weet ik of ik bekeerd ben? Is het een bepaald gevoel? Of echt een drastische verandering in je leven?
Geen reacties
14-09-2016
Aan een HHK-dominee. Kan een man met een basis kaderniveau dominee worden op basis van verstand? Er moet natuurlijk ook een roeping zijn, maar mijn vraag gaat alleen over het verstandelijke deel.
2 reacties
14-09-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering