Aanraking door de Heilige Geest

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je emotie en daadwerkelijke 'aanraking' door de Heilige Geest van elkaar scheiden. Als je goed hebt kunnen luisteren naar een preek, als je geraakt werd, als je hart verklaard werd, als je antwoorden op je vragen kreeg; in hoeverre kan dat een emotie zijn in plaats van dat de Heere je hart opende voor Hem en voor Zijn Woord. Vragen hierover worden nog meer als je bijv. bij bepaalde predikanten vrijwel altijd goed kunt luisteren (andersom zou ik het niet willen zeggen, namelijk dat er predikanten zijn waar je nooit goed naar kan luisteren).

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Je vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden, omdat het moeilijk te zeggen is wat je bedoelt met: "het hart verklaard" wordt. Dat veronderstelt dat je herkent bij jezelf wat in de preek gezegd wordt. Maar wat wordt gezegd?

Op zichzelf is het een zeer goede zaak dat je met betrokkenheid luistert naar het Woord. Maar dit moet ons steeds voor ogen staan, dat het geloof in de Heere Jezus Christus ons pas rust geeft in ons hart. Wanneer Hij gekend wordt uit het Woord en ons hart met Hem vervuld is, is er vrede. Zoek ook daarbuiten geen rust in ervaringen van gesteldheden van het hart, die herkend worden. Zodra die ervaringen weg zijn, is de troost weg. Maar het geloof in Christus geeft een bestendiger houvast. Dat gaat gepaard met liefde, die tot Hem uitgaat. Dat is alleen maar te ervaren. Daar wil de Heere ook om gevraagd zijn. Het is goed er steeds mee bezig te zijn, maar maak er geen grond van voor je zaligheid.

Met hartelijke groeten, ds. H. Paul