Wat vindt u er van dat er in de kerk uitvaarten worden gehouden voor heidenen? (...

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u er van dat er in de kerk uitvaarten worden gehouden voor heidenen? Ik hoor regelmatig dat er hier een uitvaart word gehouden voor heidenen, dus zonder predikant, maar wel met wereldse muziek en andere poespas. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van Gods huis en word het daarmee niet ontheiligd? De kerk (in dit geval PKN) heeft hier een aantal kerken die zij moet onderhouden, maar er komen zondags te weinig mensen om de gebouwen te kunnen onderhouden. Dus dan worden de gebouwen verhuurd voor zulke gelegenheden. Maar ik vind dit niet getuigen van eerbied voor de Allerhoogste. Want waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn ben Ik tegenwoordig, maar doordeweeks draaien ze muziek in de kerk. Graag uw mening hierover.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het probleem dat je aanstipt in je vraag is een zaak waar beheerders van kerkelijke gebouwen, kerkvoogdijen en beheerscommissies in vele gemeenten beleid voor hebben gemaakt. Een gulden regel is dan vaak dat het gebruik van kerkgebouwen in de eerste plaats is voorbehouden aan de erediensten en daarnaast voor activiteiten die daarmee niet in strijd zijn. Het zal je duidelijk zijn dat een kerk voor de leden van de gemeente een bepaalde gevoelswaarde heeft waardoor daarin niet alles kan wat elders gebeurt.

Ik wil je naar aanleiding van je vraag een aantal punten ter overweging meegeven. Vele , vooral historische kerkgebouwen zijn voor onderhoud en instandhouding  (restauratie e.d.) afhankelijk van subsidies van de overheid. Dat maakt soms dat kerkvoogdijen niet de volledige zeggenschap (meer) hebben over wat er allemaal wel en niet kan in de kerk. Dat geldt soms ook voor de inrichting.

En kerkgebouw, blijft, ondanks de genoemde gevoelswaarde toch slechts een gebouw. Een stenen gebouw is op zich niet heilig, ook de grond waarop de kerk staat is niet heilig. Dat is een puur Roomse gedachte (daarbij wordt de grond ambtelijk gewijd, alvorens met de bouw wordt begonnen). We moeten ons altijd realiseren: alleen Het Woord is Heilig. Als de Bijbel opengaat is de heiligheid van God aanwezig. Dat zit hem dus niet in het gebouw. Ik moet denken aan het verhaal van Jezus en de tempel. Hij wordt uiteindelijk veroordeeld vanwege heiligschennis van de tempel (Mark 14). Maar voor Jezus is dat gebouw niet heilig: Geen steen zal op de andere gelaten worden, zo profeteert Hij in het evangelie en zo is het ook gebeurt. Kortom de heiligheid zit niet in het stenen gebouw.

Ook schuilt ontheiliging niet zozeer in de muziek die wordt gedraaid. Wel, kan de tekst van wat gezongen wordt soms aanleiding geven om muziek af te keuren. Maar ook dan geldt: De muziek die ik in een kerkgebouw niet kan beluisteren hoor ik ook daarbuiten niet te draaien. en omgekeerd.

Zelf zou ik er, als het even kan niet voor zijn dat er uitvaarten of andere activiteiten in ons kerkgebouw zouden worden gehouden die niet een religieus karakter hebben en waarbij het Woord van God niet aan het woord komt. Anderzijds zou ik ook niet zo snel het woord heidenen gebruiken zoals je in je vraag doet. In wezen zijn ook wij, kerkmensen, heidenen in de Bijbelse zin van het Woord. Alle niet-Joden immers zijn heidenen. Wij moeten als kerkmensen altijd maar weer beseffen dat ook wij niet beter zijn dan zij die met God en Zijn geboden niet rekenen. Lees het begin van het doopsformulier er maar eens op na.

Samenvattend zou ik willen zeggen: Laten we als kerkmensen door ons leven, onze handel, wandel, woordkeus en eigenlijk alle dingen van ons leven laten zien dat wij niet van deze wereld zijn maar het eigendom van Jezus Christus zijn. Het tweede is dat we als Kerk niet alleen naar binnen maar ook naar buiten moeten kijken. We hebben een boodschap. Ook voor hen die nergens aan doen. Elke gemeente hoort een wervende gemeente te zijn om hen die buiten staan aan te trekken. Niet tot het gebouw, maar tot de God van de Kerk en Zijn Zoon Jezus Christus. Om Hem gaat het in de eerste en de hoogste plaats.

Ik hoop dat je met dit antwoord wat verder komt.

Ds. J. J. van Holten, Leerdam

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein