Haren verven

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Mag je als vrouw je haren verven? Het staat me mooier als ik het wel doe! Maar God haat alle bedrog! En ik zeg daardoor dat ik mezelf niet mooi genoeg vind geschapen.... Ik ben in twijfel daarover. Zou u mij daarover een bijbels antwoord willen geven? Dank u wel.

Antwoord

Wanneer het gaat over ons lichaam gaat het niet over iets onbelangrijks! De Bijbel kan soms op een verheven manier over het lichaam en het lichamelijke spreken. Denk maar eens aan het Hooglied van Salomo. Daarom wordt ook de zorg voor het lichaam als een roeping gezien. In Efeze 5 vers 29 staat: Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

Ik hoop niet dat je een hekel aan je uiterlijk hebt! Ik proef dat trouwens niet uit je woorden! Je wilt er gewoon leuk uit zien. Dat hoeft niets met bedrog te maken te hebben. Ik lees in de Bijbel meer dan eens voorbeelden van uiterlijke schoonheid en sier die niet veroordeeld worden (denk bijv. aan Ruth, lees Ruth 3:3). Of daar het verven van het haar bij hoort, is moeilijk te zeggen. Mijn gevoel is wel dat als je bepaalde gebreken wilt verhullen, dat op zichzelf niet verkeerd is. Stel voor dat een jong meisje al grijs haar heeft, dan zou dat kunnen wijzen op een bepaalde ziekte. Daar mag je dan een (kleur-)behandeling voor zoeken. Wanneer een ouder iemand grijs is dan wordt het in de Bijbel gezien als een sierlijke kroon (Spreuken 16:31). Het gaat bij alles om oprechtheid!  Ik hoop wel dat je, ook als je er mooi wilt uitzien, wel eerlijk bent naar God, naar jezelf en naar anderen. Het moet niet gaan om anderen jaloers te maken en zeker niet om anderen te verleiden. Achter een mooi uiterlijk kan een lelijk verlangen zitten. Laat buitenkant en binnenkant één zijn tot eer van God!

Ds. A. L. van Zwet

Lees meer artikelen over:

haardracht