Wat wordt precies bedoeld met 1 Korinthiers 6 vers 16?

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Wat wordt precies bedoeld met 1 Korinthiers 6 vers 16?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vroeg me af; is het een pure weet-vraag of zit de vraagsteller met problemen op dat gebied? De betekenis van de tekst is niet zo moeilijk te achterhalen. Vers 16a  zegt dat wie seksuele gemeenschap heeft met een prostituee één met haar wordt. Die (lichamelijke) eenwording heeft God in zijn zorg en liefde echter gereserveerd voor man en vrouw binnen het huwelijk. Vers 16b is dan ook een citaat, een aanhaling van de woorden uit Genesis 2:24. Woorden die ook door de Heere Jezus worden aangehaald in Matthéüs 19:5. Dus de opdracht in het tweede deel van 1 Korinthe 6:16 laat zien hoe ingrijpend en hoe verkeerd het is als men gemeenschap heeft met een hoer. Iemand bekende me eens in een pastoraal gesprek dat hij zich daaraan had schuldig gemaakt. Het was voor hem een zware last. Het blokkeerde hem geestelijk, hij voelde zich vuil. Gelukkig mocht ik  zeggen dat zelfs dit niet de onvergeeflijke zonde was. Dat er in de weg van berouw vergeving voor hem was. Afwassing door Christus’ bloed (1 Kor.6:11).

Vandaar uit  roept Paulus de gelovigen te Korinthe op tot een christelijke levenshouding. Zij liepen net als wij in onze tijd gevaar mee te doen met de grote massa. Ook zij leefden in een heidense verseksualiseerde wereld, met alle zuigkracht van dien. Daar in die ruige havenstad vond men overspel normaal. Omgang met prostituees stelde weinig voor, zo meende men. Zo’n slechte vrouw is niet meer dan een gebruiksvoorwerp, dat je vervolgens weer dumpt als een leeg gedronken colablikje. Er waren zelfs christenen in Korinthe die over de schreef gingen op dat gebied. Maar Paulus zegt: Besef je wel hoe verschrikkelijk dat is? Jullie lichaam is een tempel van de Heilige Geest, jullie zijn met lichaam en ziel leden, ledematen, van Christus. Als je dus hoererij bedrijft dan maak je het lichaam van Christus één met een hoer. Grover ontheiliging is niet denkbaar. Die wetenschap moet je er voor doen terugschrikken je op het overspelige pad te begeven. Wie Christus lief heeft wil Hem dat toch niet aandoen?

Seksualiteit is een van de mooiste gaven van God. Als het op Bijbelse wijze gebruikt wordt dan is het een zegen (1 Tim. 4: 4 en 5). Seksuele gemeenschap mag binnen het huwelijksverbond opbloeien als een mooi liefdesspel. Maar overspel is spel over de grens, het is een duivelse spel, wat kapot maakt wat mooi en rein is.  Daar wordt je als mens ongelukkig van. Wie overspelig is, die onteert God(Christus) zijn naaste(echtgenoot, echtgenote) en zijn eigen lichaam, dat de Heere toebehoort. Daarom klinkt de oproep om te vluchten in vers 18. We moeten elke vorm van ontucht zoveel mogelijk trachten te ontvluchten (vers 18a). Dus ook alles uit de weg gaan wat ons in die richting zou kunnen voeren bijvoorbeeld bepaalde bladen, bepaalde tv-programma’s, computersites, hardcore muziek, etc. Dat vluchten is niet laf, maar dapper, het behoort bij het proces van de bekering (H.C. zondag 33). Paulus zegt misbruik je lichaam niet, maar gebruik het positief tot eer van God. “Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijk God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn” (vers 20).

Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant