Erge dingen

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Het geloof is voor mij heel erg moeilijk. Waarom moeten er erge dingen gebeuren als dood, ziekt, etc. Kunt u mij daar een antwoord op geven?

Antwoord

Waarom er erge dingen moeten gebeuren (behoudens de vraag, dat ze al gebeuren), is een vraag die we niet aan een ander (of dé Ander), maar die wij aan onszelf moeten stellen. "Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden" is een oud, maar wel beproefd gezegde. God de Heere Zelf wil het kwade niet. Hij haat het zelfs (zie Psalm 99). Wij mensen, gevallen in Adam, zijn, het die Gods goede schepping gebroken hebben en daar nog dagelijks mee bezig zijn in woorden, gedachten en werken. Wij hebben de zonde en de dood en alles wat het leven breekt over onszelf en onze kinderen afgeroepen. Alleen in hoogmoed en waanwijsheid waagt de mens het God de Heere ter verantwoording te roepen over het waarom.

Wel mogen we vragen naar het waartoe. Want God de Heere heeft in Zijn genade dit door ons opgeroepen en over onszelf afgeroepen kwaad nog ten goede willen keren. Zodat het kan gebeuren dat een ziekbed of een sterfbed of een "kwaad in de stad" of een ramp ver weg nog tot zegen kan worden. Het brengt tot inkeer, tot omkeer en tot een terugkeer naar Hem, die wij moedwillig verlaten hebben.

Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

lijden