(...) Ik ga in september belijdeniscatechisatie volgen in de gemeente van Naarde...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Buijs. Ik ga in september belijdeniscatechisatie volgen in de gemeente van Naarden. Ik zie er vreselijk tegenop. Wat moet je leren, wat moet je weten en hoe gaat het straks met een hoed/pet dragen, want dat wordt bij ons van je verlangd. Maar ik ben opgegroeid in een ander gezin, een gezin waar rokken en hoeden minder van belang zijn. Ik wil ook eigenlijk liever geen hoed en een rok dragen. Ik ben 17 jaar. Hoe moet dit verder? U bent dominee. Hoe gaat de belijdeniscatechisatie bij u? Hartelijke groeten van een meisje die de Heere wil vrezen, ondanks al haar gebreken.

Antwoord

Beste lezeres,

In de eerste plaats: fijn, dat je de belijdeniscatechisatie gaat volgen. Ik hoop van harte dat dat bij jou voortkomt uit liefde tot de Heere; dat Hij je gegrepen heeft door Zijn Woord en Geest en dat je Christus nodig hebt en zonder Hem niet verder kunt! Daar gaat het immers ook om bij het belijden van Zijn Naam? En die andere dingen dan, zeg maar: “de buitenkant”?

Nu, als er liefde is tot de Heere en Zijn gemeente, dan pas je je op die punten aan, ook al zou je er persoonlijk anders over denken. Het is hier de plaats niet om uitgebreid in te gaan op bijv. het dragen van een hoed of baret. Maar jullie predikant kennende, ben ik ervan overtuigd dat hij graag bereid is daar op een avond van de belijdeniscatechisatie iets over te zeggen.

Hoe de belijdeniscatechisatie bij ons gaat? Ik vermoed niet veel anders dan bij jullie. We gebruiken een boekje van ds. H. Korving: “De vaste grond”. Twee dingen zijn van belang: dat je grondig leert wat je gelooft (dus ook dingen uit het hoofd leert); en dat je er alle tijd voor neemt om daar ook meer persoonlijk over te praten. Bij ons beslaat de belijdeniscatechisatie dan ook twee jaar; dan is er ook alle ruimte om over de dingen door te praten. Na elke vijf lessen neem ik een schriftelijke toets af, waarvoor een voldoende gehaald moet worden. Dat lijkt wat schools, maar blijkt in de praktijk uitstekend te werken.

Ik hoop dat je een heel goed en gezegend seizoen tegemoet gaat, dat je dichter bij de Heere brengt en zo ook voorbereidt op het geven van je ja-woord voor God en Zijn gemeente!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

belijdenis