Vertrouwenspersoon kwijt

Ds. D. J. Budding / Geen reacties

Vraag

Ik ben pas iemand kwijtgeraakt die erg belangrijk voor me is. Dit was echt een vertrouwenspersoon voor me bij wie ik alles kwijt kon. Deze persoon is nu echter verhuisd en ik zie hem daardoor niet meer. Nu pas besef ik hoe ik altijd afhankelijk ben geweest van deze persoon en hoe ik op hem steunde. Ik ben nu hij weg is helemaal kapot. Ik ben er iedere dag mee bezig, verwaarloos mijn studie en kan om het minste of geringste wel in tranen uitbarsten.

Daarnaast ben ik eigenlijk ook boos tegenover God omdat Hij deze persoon van mij afgenomen heeft. Ik had gebeden om kracht om dit verlies te kunnen dragen, maar nu lijkt het wel of ik er alleen voor sta en God ver weg is. Ik weet met mijn verstand wel dat ik meer op God dan op mensen moet vertrouwen en dat Hij het beste met mij voor heeft. Maar mijn hart is erg onwillig en opstandig. Wat moet ik doen om met deze weg in het reine te komen en mijn leven weer een beetje op de rails te krijgen?

Antwoord

Als het contact goed was probeer het dan te onderhouden op een andere manier. Via telefoon, email en af en toe een bezoek. Probeer er ook uit te leren. God haalt soms mensen uit je leven weg, om je te laten zien dat je teveel een afgod van hen maakt. Maar ook om je te laten zien, wat er in je hart allemaal leeft. Wat kan er niet bij ons opkomen als God wegen met ons gaat zo tegen onze zin in.

Toch heeft de Heere met dit alles Zijn heilige en wijze bedoeling. Hij plaagt of bedroeft de mensenkinderen niet van harte. Hij heeft geen lust in onze dood en ondergang, maar in onze bekering en leven. Daarom is dit ook een weg om tot Hem te gaan. Om al je opstand en je verkeerdheid voor Hem uit te schreien. Hij weet wat maaksel wij zijn. Om verzoening en vrede te zoeken in het bloed van Christus. Hij wacht om genadig te zijn. We kunnen Hem niet tegenvallen. We moeten wel onszelf steeds meer en weer tegenvallen. maar Hij vergeeft menigvuldig. Wat is het heerlijk als je zou kunnen zeggen: "Ik heb hem of haar verloren, maar ik heb de Heere ervoor in de plaats gekregen. Hij is een Vriend Die ten allen tijde liefheeft. En zou iets voor Hem te wonderlijk zijn?

Ds. D. J. Budding