Gewijde muziek voor ex-Jehova’s getuige

B. Noteboom / Geen reacties

14-09-2005, 00:00

Vraag

Mijnheer Noteboom, de vraag die ik stelde over muziek heeft zeker een voorgeschiedenis. Ik kom van geboorte niet uit de reformatorische kerken. Mijn ouders waren, en mijn moeder is nog steeds Jehova’s getuige(n). Voor mijn moeder heb ik voor een afgodische religie gekozen en dien ik nu de duivel. Het vervelende vind ik vooral dat zij gelooft dat dit een keuze is. Dat zit mij erg dwars.

Het is niet zo dat ik spijt heb dat ik nu lid ben van de Ger. Gem. Dat is een keuze van de Heere geweest en niet de mijne. Daar ga ik ook niet tegenin. Maar mijn probleem is nu wel dat mijn moeder erg veel verdriet heeft. Haar mening is dat ik weet dat ik de waarheid heb achtergelaten en nu achter de leugen aanloop. Ik leg dit regelmatig voor in mijn gebed en ik merk dat mijn pijn daarmee wel wat verzacht wordt, maar ik kan er met niemand over praten. Mensen die stoppen met Jehova's Getuigen, die stoppen vaak ook met geloven, in welke zin dan ook. Eigenlijk staan ze dan erg negatief t.o.v. allerlei religies.

Nu weet u dus nu wel waarom ik de weg kwijt ben met muziek. Ik kom bij ons in een winkeltje dat muziek verkoopt. Daar is mij aangeraden om gewijde muziek te luisteren. Wat is dat: gewijde muziek? Vroeger luisterde ik popmuziek, rock, maar ook metal; je weet wel van die stoere mensen met lang haar en leren jassen. Dus eigenlijk klaag ik nu niet zo over mijn opwekkings liederen, het is toch een hele vooruitgang, maar ja we krijgen het wel eens in de preek te horen. Nu zou ik graag willen weten wat gewijde muziek is. Weet u dat?


Antwoord

Vriend(in),
 
Hartelijk bedankt voor je vervolgvraag! Ik ga die zo zorgvuldig mogelijk voor je beantwoorden. Allereerst wil ik je, ook namens vele andere christenen,  van harte welkom heten, maar zeker ook sterkte toewensen in deze moeilijke strijd! Een strijd die al overwonnen is door de Zoon van de Almachtige God! Daarom alleen al moeten we Zijn Naam groot maken door middel van alles wat we in het dagelijkse leven doen en zeggen!
 
Ook wil ik je een bemoediging meegeven. Als de woorden van je moeder weer in je gedachten zullen klinken: de waarheid verlaten en nu een leugen te volgen; denk dan aan onze Heere Jezus Christus Die het zei: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven! Niemand komt tot de Vader (Jahwèh - Ik ben die Ik ben) dan door Mij!
 
Nu de hoofdvraag: gewijde muziek wat versta je daar nou onder. Héél direct: muziek die gewijd is aan God. Muziek die is gemaakt tot eer van God maar ook spreekt over God of tot God. Geen muziek waar je onrustig van wordt maar waar rust in gevonden kan worden, nog beter gezegd waar de Heere merkbaar wordt! Dit ligt ook aan de uitvoering van de muziek. Zoals je zelf ook weet kun je bepaalde teksten en liederen op héél veel verschillende manieren tot uiting brengen. Dit is ook een heel persoonlijk. Het heeft ook met smaak te maken.
 
Psalmen het is gewijde muziek, de bijbel spreekt er ook over: psalmen U gewijd! Ook gezangen en geestelijke liederen, zoals, Heer ik hoor van rijke zegen; Vaste Rots van mijn behoud. Maar ook Opwekkingsliederen horen erbij! Oude opwekkingsliederen zoals Heer’ ik kom tot U; Glorie aan God; maar ook nieuwe opwekkingliederen zoals Een machtig Maker; mijn Jezus, mijn Redder. Zo zijn er veel verschillen in de gewijde muziek. Ik denk altijd: voor iedereen wel wat! Persoonlijk probeer ik het altijd te koppelen! Het past allemaal zo goed bij elkaar. De oude Psalmen bij veel nieuwe opwekkingsliederen!
 
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat wanneer je vroeger naar pop, rock en metal luisterde de overstap naar bijvoorbeeld een Psalmen CD te groot is, al zou je er wel rust in vinden! Erg jammer vind ik het zinnetje wat je schreef (wel goed dat je het schrijft!): dat krijgen we in de preek nog wel eens te horen. Het is jammer dat een dominee zulke dingen zegt. Natuurlijk zijn er discutabele liederen bij, dat weet ik wel. Maar wanneer je het over één kam scheert maai je ook al het mooie en goede af; hetgeen echt Bijbels is! En tegelijk trap je veel mensen onnodig op het hart. Mensen voor wie een opwekkingslied veel betekent of betekend heeft. Luister veel naar gewijde muziek (uitleg zie boven)! Toets de teksten aan de Bijbel!
 
Ik wens/bid je in alles héél veel sterkte toe! (Zie eens: Johannes 14:13, 14.)
 
Hartelijke groeten,
Bert Noteboom jr.

Dit artikel is beantwoord door

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
    10-02-1984
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
81 artikelen
B. Noteboom

Bijzonderheden:
* Jeugdevangelist in Almere
* Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
* Koordirigent / liedschrijver

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Nadat mijn moeder ernstig ziek is geworden, is er veel veranderd. Eerst wat achtergrondinformatie. Ik heb een christelijke achtergrond (HHK), maar het bleef bij één keer per week naar de kerk, geen Bi...
1 reactie
14-09-2017
Graag zou ik een vraag aan dominee C. Harinck willen stellen. De Heere maakt zich bekend door Woord en Geest. De mensen die ik wel eens heb horen spreken over het geestelijk leven vertellen allemaal o...
22 reacties
14-09-2013
De Ger. Gem. in Houten vind ik een hele fijne gemeente waar ik me op me gemak voel. Voor de duidelijkheid: ik ben geen lid van een andere reformatorische kerk. Ik kom zelf uit Rhenen. Mag ik dan wel d...
5 reacties
14-09-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering