(...) De dag van de Heere (...) als je oprecht vergeving om je zonden gevraagd h...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

In 2 Petrus 3:10 staat: De dag van de Heere zal komen als een dief. De hemelsferen zullen die dag met luid gedreun vergaan, de elementen gaan in vlammen op, de aarde wordt blootgelegd en alles wat daarop gedaan is komt aan het licht. Maar als je oprecht vergeving om je zonden gevraagd hebt, dan is dat toch vergeven, weggedaan? En kan dat toch niet meer aan het licht komen? Ik vind dat stukje verwarrend.. Hoop dat u me er wat meer duidelijkheid over kunt geven.

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

In dit gedeelte gaat het er niet om dat alle gelovigen nog eens door het gericht heen moeten, alsof alle zonden en misdaden weer teruggeven worden en dan opnieuw veroordeeld worden. De zekerheid van Gods belofte is zo vast en groot, dat je mag zeggen: vergeven is voor eeuwig vergeven. Dat komt nooit meer terug. Petrus geeft in dit gedeelte een aansporing om de dwaasheid te laten zien aan iedereen, die toch het verkeerde wil vasthouden, alsof je daar iets aan zou hebben. Al het verkeerde zal vergaan. Geef je leven daarom nu direct aan God, opdat Hij je zal reinigen, voor eeuwig.

Een ander aspect is, dat je hier ook moet denken aan de totale loutering van hemel en aarde. God zal alle kwaad en gebrokenheid, alle onrecht en neiging tot zonde, wegbranden uit dit bestaan, zodat er niet anders dan liefde, gerechtigheid, heelheid, zuiverheid etc. zal zijn op de aarde. Het gaat om herschepping en een nieuwe schepping. Dit nieuwe werk is door God in beginsel in het leven van iedere gelovige gelegd. Vandaar de oproep tot geloof en volharding in de Heere.

Naar ik hoop kun je hier wat verder mee komen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp