Ziet u een verband tussen de zesde scheppingsdag en het zesde kruiswoord?

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ziet u een verband tussen de zesde scheppingsdag en het zesde kruiswoord?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is subjectief, dus gericht op mijn persoonlijke mening, gesteld. Je kunt hem ook anders stellen: Is er een verband? Met andere woorden: levert nauwgezet bijbelonderzoek daarvoor doorslaggevende grond? Dan denk ik dat het antwoord neen moet zijn. Ik geef je daarbij de volgende overwegingen:

-De verlossing door de Heere Jezus is alleen voor de mensen. Die hebben eeuwig leven. De zesde scheppingsdag spreekt ook over de schepping van de dieren.

-In de schepping is een bepaalde rangorde. De laatste daad is de schepping van de mens als kroon op Gods werk. Een rangorde kan ik in die zin in de kruiswoorden niet vinden. Heel het leven van Jezus op aarde is lijden uitmondend in het zware kruislijden.

Subjectief en gevoelsmatig kan iemand soms enkele vergelijkingen trekken bij de uitleg van de Schriften. Daar is een zekere ruimte waarbij de een verder gaat dan de ander. Vandaar mijn inzet met verschil tussen persoonlijk gevoel en onweerlegbaar Schriftbewijs. Niet alle vragen zijn altijd op alle punten met eenvoudig ja of nee te beantwoorden.

Ds. B. J. van Vreeswijk