Wanneer wordt Christus aan je geopenbaard

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

09-09-2005, 00:00

Vraag

Wanneer kun je zeggen dat je in Christus bent? Wat ervaar je wanneer Christus aan je wordt geopenbaard? En als je aan het Heilig Avondmaal wilt deelnemen dan moet je enige kennis hebben van Christus. Wanneer heb je dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag die je voorlegt is helder, maar heeft wel een groot gevaar in zich. En dat is dit gevaar: Dat we al te zeer verstandelijk en theoretisch met deze vragen omgaan, terwijl het hier gaat om hele tere dingen. Je zou kunnen zeggen dat je vraagt naar het kennen en het weten om zo te kunnen komen tot het ervaren. Dat veronderstelt dat je eerst heel veel, om niet te zeggen alles wat nodig is, moet weten voordat je met Christus verbonden kunt zijn. Dat is niet juist. Vele malen kom ik in de Bijbel mensen tegen die voor de eerste keer met Jezus te maken krijgen terwijl het hun leven radicaal verandert. Denk aan de Samaritaanse vrouw, Zachaeus en Levi.

Je moet zien dat al deze zaken die je in je vraag noemt te maken hebben met een relatie. Misschien een wat moderne uitdrukking maar daar gaat het dan toch wel om. Een relatie is tweezijdig. Daarin zijn twee partijen met elkaar verbonden, weten en voelen zich tot elkaar aangetrokken en hebben iets met elkaar. Ook al is dat nog niet zo gemakkelijk onder woorden te brengen wat dan precies. Ik zou willen zeggen dat hoeft dan ook niet. Neem als voorbeeld huwelijk of verkering. (Paulus gebruikt dat beeld in Efeze 5) Er is een geweldige aantrekkingskracht. Dat noemen we liefde. Maar als je dat op de man of de vrouw af vraagt dan is niemand in staat om precies te zeggen wat liefde is. Dat is gewoonweg niet in menselijke woorden en in aardse categorieën uit te drukken. Hooguit kan men een aantal uiterlijke kenmerken of innerlijke eigenschappen van iemand opnoemen maar het diepste in de relatie is onzegbaar.

Zou het juist daarom ook niet zijn dat de Bijbel zich uitput in het spreken in beelden, metaforen en symbolen om de relatie tussen Christus en de zondaar, de relatie tussen God en mens uit te drukken. En al die beelden geven weer een ander aspect van de relatie aan. De herder en de schapen, de wijnstok en de ranken, de vader en de verloren zoon enz. enz.

Om op het eerste deel van je vraag in te gaan: Als je al niet kunt zeggen wat die relatie met Christus precies inhoudt, kun je dus ook niet zeggen wanner je precies in Christus bent. Trouwens dat is een altijd op en neer gaand proces. In je ervaring is dat de ene dag en het ene moment sterker dan het andere. Ook al weet je dat je bij de Heere Jezus mag horen, omdat je Zijn Woord en beloften geloofd, dan nog kunnen er momenten zijn dat je je ver buiten Hem voelt en ervaart.

Het tweede van je vraag is eigenlijk al even moeilijk concreet te beantwoorden. Wat ervaart een meisje als ze onverwacht de jongen van haar dromen tegenkomt? of omgekeerd. Dan komen we ook niet verder dan het spreken van vlinders in je buik en dat soort zaken meer. Wat er echt gebeurt op dat moment is niet te zeggen. Dat is voor iedereen ook weer anders. Wat wel duidelijk is dat het je helemaal in beslag neemt. Dat er liefde en genegenheid is dat je zeker weet dat Hij het is, dat je het als het hoogste ervaart om bij Hem te zijn. Trouwens in de openbaring van Christus gaat niet alleen om een gevoel. Ook als de Bijbel opengaat, als je de prediking van Christus hoort, Zijn liefde voor zondaren Zijn genade voor goddelozen. Dan is dat openbaring van Christus. en dan komt daar altijd onmiddellijk de vraag achteraan: Wat doe je daar dan mee. Zet je er vraagtekens bij? Of het wel voor jou is en of je het wel waard bent enz. Dan kun je daarmee die openbaring van Christus ook verbreken.

Op het derde en laatste deel van je vraag kan ik het kortste antwoord geven. Hoe leer je Jezus kennen? Vanuit het Woord. Lees je Bijbel, zoek Hem in je gebed. Hij spreekt gewis tot elk die voor hem leeft. Hij laat geen bidder staan, Klopt en u zal opengedaan worden, bid en u zal gegeven worden, Hoeveel te meer zal mijn Vader Zijn Geest geven aan die Hem bidden.

Twee dingen nog. De Heilige Geest is de levensband met Christus. Hij legt, versterkt en onderhoudt die levende verbinding met God en Christus Aan het Avondmaal komen we niet om onze kennis van Christus te etaleren. Komen we niet om te laten zien hoe ver we al gevorderd zijn op de geestelijke ladder. We komen tot dit Avondmaal om daarmee: A. te betuigen dat wij midden in de dood liggen en B. om te laten zien dat we onze zaligheid buiten onszelf in Christus zoeken. Lees het kostelijke onderwijs van het avondmaalsformulier nog maar eens door en je zult, biddend om Gods Geest  het geheim ontdekken.

Ik hoop zo enig licht op je vragen te hebben geworpen.

Vriendelijke groet,
ds. J.J. van Holten, Leerdam

Ds. J.J. van Holten

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
    22-12-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Christuskennis
Geen reacties

Terug in de tijd

Beste dr. Paul. Mijn vriendin en ik willen over een week een massage krijgen van een Chinese vrouw die bij ons in de buurt woont. Het ziet er op haar site heel normaal uit, maar nu zag ik alleen wel e...
8 reacties
09-09-2013
Ik slik hartmedicatie en medicijnen tegen angst en depressie. Kan ik daarnaast ook naproxen gebruiken tegen zere benen (waarschijnlijk hormonaal) of is dat gevaarlijk? Ik heb ook een licht tot duizeli...
1 reactie
09-09-2016
In Mattheus 18:11 staat dat Jezus is gekomen om zalig te maken dat verloren was. Waarom staat er niet “dat verloren is”? in o.a. Openbaring 4:2 staat: “Er zat Een op de troon.” God zit nu nog steeds o...
Geen reacties
09-09-2009
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering