Derde hemel

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Laatst had de dominee het over Paulus die opgegaan is naar de derde hemel. Nu hoorde ik dat er een leer is die leert over drie hemelen. Hoe denken wij in de reformatorische kerken hier over? En klopt het dat Paulus niet kon doorgeven wat hij daar zag omdat dit niet onder woorden te brengen was of spreekt hij hier in Efeze over?

Antwoord

Wanneer Paulus spreekt over de derde hemel behoeven we daarbij niet te denken aan een uitgewerkte leer over verschillende hemelsferen. Ik denk met de meeste exegeten dat Paulus hier nadrukkelijk wijst op de hemel als woonplaats van God in onderscheiding van de wolkenhemel (de eerste hemel) en de sterrenhemel (de tweede hemel). Hij geeft dus aan dat hij in een mystieke vervoering naar de hemel is verplaatst - of dat ook lichamelijk ofwel alleen geestelijk gebeurde, weet hij zelf niet. Hij heeft vervolgens dingen gehoord en gezien die hij in menselijke taal niet kan uitdrukken. Het is dus niet zo dat Hij in een andere brief wel mededelingen over deze hemelse zaken zou doen. Dit gaat eenvoudig ons begrips- en spraakvermogen te boven.

Ds. J. Hoek