Wat wordt precies bedoeld met: Wie in Mij gelooft zal niet verloren gaan maar ee...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Wat wordt precies bedoeld met: Wie in Mij gelooft zal niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben? 1. Dat je gelooft dat Jezus echt bestaan heeft? 2. Dat Hij een bijzonder mens was? 3. Dat je gelooft dat Hij voor je zonden gestorven is en dat het dus niets meer uitmaakt hoe je leeft? 4. Dat Hij de zoon van God is? Hitler geloofde ook in Jezus, een citaat van hem was: “Ik ben gekomen om het werk van Christus af te maken".
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Wat betekent het om in Jezus Christus te geloven? In elk geval is het meer dan geloven dat Hij bestaat. Want dat geloven de duivelen ook en die sidderen tenminste nog (Jak. 2:19). Geloven dat Hij bestaat kan je verder nog koud laten. We noemen dat wel eens een “historisch geloof”: de feiten aanvaarden, zoals je gelooft dat er in 1600 een slag bij Nieuwpoort werd uitgevochten. Maar dat raakt je verder niet.

Geloven dat Hij een bijzonder mens was? Ja, dat was Hij zeker ook. Maar ook dat is niet genoeg. Zovelen hebben dat geloofd, zowel in Jezus’ tijd op aarde als nu. Jezus als inspirerend voorbeeld, als politieke bevrijder, als.... Maar dan blijven we bij het menselijke staan en plaatsen dat ook nog eens in onze denkkaders, al naar gelang het ons uitkomt. Zo spannen we Jezus voor ons eigen (godsdienstige of politieke) karretje.

Geloven dat Hij voor je zonden gestorven is en dat het dus niet meer uitmaakt hoe je leeft? Op het eerste deel van de zin antwoord ik bevestigend (in zekere zin), op het tweede deel ontkennend. Nu gaat het er niet in de eerste plaats om of ik geloof dat Jezus voor mijn zonden gestorven is, al wil de Heere Zijn kinderen daar wel heenleiden. Maar het gaat allereerst om de vraag: heb ik Hem nodig? Vlucht ik tot Hem in de diepe geestelijke nood van mijn leven? Heb ik Hem nodig als Profeet, om mij te onderwijzen in de kennis van mijn zonde? Heb ik Hem nodig als Priester tot verzoening van mijn zonde en zeg ik Hem dat ook? En: heb ik Hem nodig als Koning, Die mij regeert en mij leert om tegen mijn zonden te strijden?

Daarom klopt het tweede deel van de vraag ook niet. Wie echt de Heere Jezus nodig heeft kan niet meer op de oude voet doorleven. Hij is immers ook `Heere`: Gebieder, Koning, Die het voor het zeggen heeft? Geloven dat Jezus de Zoon van God is? Jazeker. Zo beleed de Moorman het ook (Hand. 8). Maar dat houdt dan ook alles in. Dan erken ik Hem als de van God Gezondene, Die de Enige is Die mij redden kan. Geloven in Jezus Christus is: de toevlucht tot Hem nemen, steeds weer; jezelf geheel overgeven aan het bloedende Lam van God, om het langs die weg uit Zijn mond te horen: Mijn zoon, Mijn dochter, uw geloof heeft u behouden. Nee, niet om de kwaliteit van mijn geloof, maar om de inhoud ervan: de gekruisigde en opgestane Christus.

Mis je dat geloof? Zeg het Hem. Hij wil het in je bewerken door Zijn Geest. Hij doet dat op het gebed.
Tenslotte: lees eens zondag 7 van de catechismus, om te zien wat de inhoud van een waar geloof is!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: