(...) Het lijkt mij mooi om de verantwoordelijkheid op me te nemen (...) Denk ik...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen met antwoorden doorgelezen, maar toch is het mij nog niet helemaal duidelijk. Daarom stel ik mijn vraag toch maar. Het gaat over belijdenis doen. Is 19 jaar te jong om belijdenis te doen? Velen zijn toch een jaar of 21, 22 of 23. Het lijkt mij mooi om de verantwoordelijkheid op me te nemen om in Gods wegen (proberen) te gaan en Hem te zoeken. Denk ik hier te makkelijk over, oftewel, wat houdt belijdenis doen nog meer in?

Antwoord

Belijdenis doen. Dat is niet aan leeftijd gebonden maar aan de vraag of je een geloofsrelatie hebt gekregen met de Heere Jezus Christus. De uitdrukking: openbare belijdenis van het geloof - is van groot belang. God heeft in de doop belooft dit geloof aan een ieder te geven die Hem daarom vraagt. Hoe jonger hoe beter. Dit geloof werkt de Heere ook door de middelen: Bijbel en gebed, kerkdiensten, catechese, kringen, etc. Wees hierin actief, maar vooral verwachtingsvol t.o.v. God. Vetrouw Hem op Zijn Woord.

Op jonge leeftijd de Heere lief te hebben en te dienen is het allermooiste. Dat wil de Heere ook. Dan mag je de krachtigste periode van je leven in verbondenheid met de Heere leven. Daar heeft de Heere alle recht op. Hij is je Schepper. Maar Hij heeft ook alles gegeven om verzoend met Hem te leven. Hij gaf Zijn eigen Zoon. De Heilige Geest. De Bijbel.

Belijdenis van het geloof doen houdt in dat je een lidmaat van de gemeente van Christus bent geworden, die eigen verantwoordelijkheid wil dragen. Dat houdt in dat je een trouw gebruik van de genoemde genademiddelen blijft maken. Ook van het Heilig Avondmaal. En dat je met de gaven die je hebt meewerkt in de opbouw van de gemeente. Dat je verder ook je missionaire roeping serieus neemt in levensheiliging en getuigenis waar dit gevraagd wordt.

Naar ik hoop heb ik je hiermee een stukje verder geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

belijdenis