(...) Hij doet dan na een poosje pas een condoom om. Nu ben ik al twee maanden n...

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje, pas 16 jaar. Heb anderhalf jaar verkering en ga regelmatig met m'n vriend naar bed. Soms passen we helemaal niet goed op tijdens het vrijen. Hij doet dan na een poosje pas een condoom om. Nu ben ik al twee maanden niet ongesteld geweest. Omdat mijn cyclus niet regelmatig is, maakte ik me nog niet zo heel druk. Maar de laatste tijd let ik op alles: gewicht, buik, wat ik eet, enz. Ik voel me soms ook misselijk. Of maak ik me te druk? Zijn er meiden die dit herkennen?

Antwoord

Een niet regelmatige cyclus wil niet zeggen dat men niet zwanger kan worden. Het  is alleen erg moeilijk te bepalen wanneer wel en wanneer niet . Maar jullie wijze van omgaan: “Soms passen we helemaal niet goed op” is wel sterk vragen om moeilijkheden of concreet zwanger van een kind waar nog niet op gerekend is.

De beschreven tekenen kunnen heel wel signalen van een bestaande zwangerschap zijn Het lijkt mij aangewezen om een zwangerschapstest te doen en gezien de cyclus het niet te laten bij een eenmaal negatief zijn, maar deze een week later te herhalen als de menstruatie uitblijft.. Wellicht is het goed om te wijzen op de VBOK-hulplijn voor moeder en kind 0900 20210 88. Bovendien zou ik een consult bij de huisarts sterk willen adviseren.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

medisch