(...) Ik stel deze vraag, omdat er maar één volk is dat onder de wet was (Ps.147...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Den Admirant, hoe moeten wij Galaten 4:4a opvatten, waar staat: “Want toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen, DIE ONDER DE WET WAREN, VRIJ TE KOPEN?” Ik stel deze vraag, omdat er maar één volk is dat onder de wet was (Ps.147.19 en 20) en daar behoren wij dus ook niet toe. Vriendelijke groet.
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Met hen “die onder de wet waren” vrij te kopen wordt inderdaad Israël bedoeld. Hoewel we wel moeten bedenken dat ook heidenen in zekere zin onder wetten en leefregels stonden.

Je vraag is, denk ik: wat hebben wij ermee te maken als Christus gekomen is om hen die onder de wet waren, vrij te kopen? Je moet bedenken waar het Paulus in deze brief om begonnen is: Christus heeft vrij gemaakt van de wet, de wet is geen middel om ons te behouden (zie o.a 2:16; 3: 5, 3: 11). Nu willen de Galaten zich opnieuw onder het juk van de wet laten brengen (door zich te laten besnijden; zogenaamde Judaïsten bewegen hen daartoe: het geloof in Christus zou niet voldoende zijn. Maar daardoor brengen ze zichzelf onder de wet). Nu is de gedachtegang van Paulus deze: als de Heere Jezus gekomen is om hen die onder de wet waren vrij te kopen (Israël), hoe kunnen heidenen dan zich weer opnieuw onder de wet stellen (door zich te laten besnijden)? Zo worden dus ook de gelovigen uit de volken juist door deze verzen (Galaten 4: 4 en 5) aangesproken.

Ds. P. J. den Admirant

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.