Bang dat ik niet uitverkoren ben

dr. J. Hoek / Geen reacties

22-03-2005, 00:00

Vraag

Ik wil heel graag bij God horen maar ben bang dat ik niet uitverkoren ben. Is het dan niet zonde van de tijd als je toch niet uitverkoren bent, deze tijd dan beter te besteden, bijvoorbeeld door mensen te helpen. Er zijn mensen die zeggen dat je daar niet aan mag denken, maar ik doe het toch. Kunt u mij verder helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dit is een heel belangrijke vraag en ik ben blij dat hij gesteld is, omdat er ongetwijfeld nog meer mensen mee zullen zitten. Is het zonde van je tijd om God te zoeken als je wellicht toch niet uitverkoren bent? Neen, het is de beste tijdsbesteding die je maar kunt bedenken om God te zoeken. Waarom? Omdat Hij gezegd heeft “wie zoekt, zal vinden”. Hij heeft dus niet gezegd: “wie zoekt, zal vinden als hij uitverkoren is”. Dus je hoeft helemaal niet te weten of je uitverkoren bent, je weet immers wat God beloofd heeft aan al degenen die Hem zoeken, zonde enige voorwaarde vooraf?

Weet je wat zinloos is? Te gaan piekeren over de vraag of je uitverkoren bent! Kom je in de Bijbel ook maar één persoon tegen die daarmee zit? Neen toch? Als er dan in de hele Bijbel niemand tobt over die vraag, hoef jij het ook niet te doen.

Hoe kunnen we de Heere zoeken? Lees de Bijbel, bid elke dag. Augustinus zei: “Al biddend om de Geest, leerde ik bidden door de Geest”. Al zou je maar puur verstandelijk beginnen God te zoeken door Bijbel lezen en stille tijd houden, dan zal de Heere naar Zijn belofte op Zijn tijd het verstandelijke doen overgaan in het geestelijke. Daar hoef je geen ogenblik aan te twijfelen. Die tot God komt, moet geloven dat Hij is en dat Hij een Beloner is van degenen die Hem zoeken. Wie tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen. En dan pas, in de geloofszekerheid dat je het eigendom van Jezus Christus bent geworden, krijg je er licht over dat je in Hem van eeuwigheid uitverkoren bent.

Intussen mag je ook je tijd besteden met het helpen van andere mensen. Want ook de naaste liefhebben is een weg waarin de Heilige Geest je leidt en waarin Hj geloofszekerheid doet groeien. God zoeken en je naaste helpen, vormen geen tegenstelling, maar hangen juist heel nauw met elkaar samen. Het gebod “hebt uw naaste lief als uzelf” is toch gelijk aan het gebod “Heb God lief bovenal”.

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
    04-09-1950
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

lijdelijkheid
Geen reacties

Terug in de tijd

Wanneer er voor zelfopoffering eigenlijk eigenwaarde nodig is... dan vormen minderwaardigheidsgevoelens dus een grote belemmering in het geloof? Al zolang worstel ik met die gevoelens. Toch zou ik nie...
4 reacties
22-03-2018
Ik hoorde laatst in een preek onderscheid maken tussen de kennis van Christus als "een heenwijzing uit het Woord", maar er werd tevens duidelijk gesteld dat dit wat anders is dan de Persoonskennis van...
Geen reacties
22-03-2003
Ik heb een vraag over christelijke muziek. Ik vind verschillende christelijke muziek mooi. De laatste tijd hoor en zie je meer over Hillsong-muziek. Sommige liedjes (de hele rustige nummers) vind ik b...
1 reactie
22-03-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering