(...) Zou er niet meer samen gewerkt kunnen worden tussen de reformatorische ker...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben lid van de Oud Ger. Gem. We hebben maar weinig predikanten en dus op zondag vaak leesdienst. Bij ons in de omgeving gaan er bij de Oud Ger. Gem.-kerken in de weekdiensten regelmatig predikanten van een ander kerkverband voor waar ze meer predikanten hebben. Op zondag gebeurt dit volgens mij maar zelden. Zou er niet meer samen gewerkt kunnen worden tussen de reformatorische kerken, zodat wij op zondag wat vaker een dominee hebben?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De synode van de Oud Ger. Gemeenten in Nederland heeft in het verleden een besluit genomen om geen predikanten van een ander kerkverband toe te laten tot hun kansels. Er bleek wat wildgroei te zijn ontstaan door de leer van diverse predikanten die in de gemeenten voorgingen. Vandaar dit besluit. De plaatselijke kerkenraad heeft de mogelijkheid om voor enkele bekende doeleinden, zoals Mbumazending, GBS, enz. een gastpredikant doordeweeks voor te laten gaan in de Dienst des Woords. De kerkenraad is dus aan bovengenoemd besluit gebonden.

Misschien is het beste dat je jouw vraag voorleg aan de kerkenraad ter plaatse. Wanneer zij het met de vraagstelling eens zijn, kunnen zij een wijzigingsvoorstel indienen bij de classis. Persoonlijk ga ik graag voor in de Oud Ger. Gemeenten en ben dus niet kerkistisch, maar vind wel dat er een geordend kerkelijk leven behoort te zijn.

Ja, wanneer zal die dag aanbreken dat alles één is wat bijeen behoort te zijn? Het zal hier wel een wensen blijven van deze zaken. Lees Johannes 17 vers 21. Toch zal het Woord vervuld worden wat enkele verzen verder in dit hoofdstuk staat: Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt.

Met hartelijke groeten van één die wel eens zucht onder de breuke Sions.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl