Evangelie verkondigen met VMBO

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een roeping van God om het evangelie te verkondigen aan alle creaturen, maar ik weet niet wat ik nu na het voortgezet onderwijs moet doen. De opleidingen voor zendeling e.d. zijn allemaal hbo en dat kan ik niet met mijn vmbo-diploma.

Antwoord

Beste vriend(in),

Fijn dat je een verlangen hebt om God te dienen. Fijn dat je jezelf geroepen weet om het evangelie uit te dragen in een wereld die er uiterlijk niet op zit te wachten, maar er innerlijk wel degelijk behoefte aan heeft. Tegelijk begrijp ik dat je zoekt naar een weg die bij jou past, met de gaven en talenten die jij hebt. Als je een vmbo-diploma hebt, is het niet het meest voor de hand liggend dat je eerst theologie gaat studeren op een universiteit om daarna als theoloog de zending in te gaan (het is overigens ook niet geheel onmogelijk). Er zijn echter heel veel andere manieren om in de zending te dienen.

Zo zijn er zijn bij voorbeeld ook medici en verzorgenden nodig op de zendingsvelden. Daarnaast zijn er de zogenaamde gesloten landen. Landen waar je niet mag evangeliseren. In die landen is er alleen mogelijkheid voor zgn. ‘tentenmakerszending’. Dat wil zeggen dat je in zo’n land gaat werken in een gewoon beroep en dan in je vrije tijd het evangelie deelt met de mensen daar. Zelf hebben wij contact met een timmerman die via Operatie Mobilisatie (OM) op een zendingsschip meevaart en zo in allerlei landen iets van het evangelie kwijt kan. Op zo’n schip hebben ze van allerlei soorten mensen nodig, niet alleen theologen dus.

Je kan dus vast contact zoeken met een zendingsorganisatie en je verlangen/roeping bespreken en met hen zoeken naar een weg die bij jou past. Je kunt ook gewoon een beroepsopleiding gaan doen en later dat beroep in een ander land gaan uitvoeren. Je kan dan die studie tegelijk zien als een voorbereidingstijd. Zo heeft bijvoorbeeld Mozes ook eerst 40 jaar (!) in de woestijn rondgewandeld met een kudde schapen voordat hij daadwerkelijk Israël ging verlossen. Een dergelijke voorbereidingstijd komt in de Bijbel vaker voor en wordt dikwijls door God gebruikt om ons Zijn onmisbare lessen te leren.

Ik wens je Gods zegen toe en hoop dat je (waar dan ook) voor velen tot eeuwige zegen mag zijn, omdat je zelf mag leven uit Hem die om ons vervloekt werd (Jezus Christus).

Met hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

zending