(...) Hij had zich waarschijnlijk bevredigd. Hoe moeten we als ouders hierop rea...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Onlangs betrapten wij onze zoon van bijna 13 in zijn kamer, helemaal uitgekleed, midden op de dag. Hij had zich waarschijnlijk bevredigd. Hoe moeten we als ouders hierop reageren? We schrokken hem zo aan te treffen? Is dit zondig?

Antwoord

Uw zoon lijkt me een gezonde jonge knul te zijn, die op allerlei manieren ontwikkelt. Ook op het gebied van de seksuele gevoelens. Misschien best een schok voor u, dat u dat opeens gewaar werd. Maar het is wel een realiteit in het leven van uw kind. Als ouders mag u het als deel van uw taak zien om uw kind zo te begeleiden dat hij op een goede manier met zichzelf kan omgaan, ook nu de seksuele gevoelens bij hem wakker geworden zijn.

Wat kunt u voor hem doen? U kunt hem op zijn minst proberen de juiste informatie te verschaffen. Hopelijk hebt u in achterliggende jaren met hem gepraat over de ontwikkeling van zijn lichaam. Wat er gebeurt als je van jongen man wordt. Zo niet, probeer dat alsnog te doen. Ik zou zeker gebruik maken van verantwoorde voorlichting die er bij onze christelijke boekhandels beschikbaar is. Schaf die aan; lees die zelf, en praat van daaruit met uw zoon. Ziet u er geen kans toe, geef hem dan zo’n boek om zelf te lezen. Verder kunt u hem in liefde begeleiden en bemoedigen.

Uw zoon had zich deze keer kennelijk bevredigd. Ik denk dat het belangrijk is dat uw zoon weet dat seksualiteit ons gegeven is om in de huwelijksrelatie te helpen om de eenheid met elkaar te beleven en de gerichtheid op elkaar daarin ook te tonen. In de seksualiteit hebben we van God de mogelijkheid ontvangen om naast de algehele omgang en communicatie met elkaar, elkaar ook lichamelijk plezier te mogen geven. We mogen elkaar zo ook ontspanning geven en we mogen de onderstreping van de eenheid ervaren die het ook met zich mee mag brengen.

Een tiener, en ieder die niet in de huwelijksrelatie leeft, of binnen de huwelijksrelatie vanwege omstandigheden de seksuele omgang niet kan hebben, heeft echter niet de mogelijkheid om zijn seksualiteit zo te richten. Wat dan? Sommige jongens en mannen kunnen hun seksuele verlangens ‘met rust laten’; bij hen is er vanzelf de zaadlozing, meestal gedurende de slaap. Velen lukt dat niet en zij roepen zelf van tijd tot tijd de zaadlozing op. Lichamelijk geef dat een bepaalde bevrediging. Echte bevrediging is er ondertussen niet, omdat de gerichtheid op de ander hier ontbreekt en je in deze zaadlozing alleen maar gericht bent op jezelf.

Is die zelfbevrediging zonde? De Bijbel spreekt hierover niet. Alles overwegend lijkt het me niet nodig om er zo over te denken; als het af en toe een keer gebeurt. Noodoplossing is een woord dat nogal eens gebruikt wordt en dat ik beter op zijn plaats vind. Van noodoplossingen moet je echter geen gewoonte maken. En dat is hetgeen dat uw zoon best mag weten. En hopelijk leert hij er zo ook mee om te gaan. Dat zal hem wellicht moeite kosten, maar dat is niet erg. Het is een onderdeel voor zijn oefening in zelfbeheersing, en krachtiger worden, ook daarin dat je mogelijkheden die je hebt toch niet altijd benut omdat het afzien ervan beter is.

Wat WEL zonde is, zijn de seksuele begeerten en beelden die nogal eens in de gedachten zijn bij de zelfbevrediging. Ook dat is een reden om er terughoudend mee om te gaan.

Waar ik als ouder in uw situatie ook alert op zou zijn, is welke contacten met vrienden hij heeft, en of hij ook in staat is om afstand te houden van pornobladen, verkeerde internetsites, videofilms. Misschien heeft hij daar in uw huis geen enkele toegang toe. Ergens anders ook niet? Het feit dat uw zoon zich helemaal uitkleedde doet me vrezen dat hij meer ‘gezien’ heeft dan goed is. De seksuele interessesfeer wordt zo vaak gevoed door allerlei verkeerde informatiebronnen. De ons omringende leefwereld is er vol mee.

Een open gesprek met uw zoon over al dit soort dingen zou fijn zijn. Wie weet is uw bijna 13 jarige nog net zo open, dat het goed lukt er met hem over te spreken. En alle andere ouders met jongere kinderen, die dit lezen zou ik willen adviseren: bereid uw kinderen voor op de seksuele ontwikkeling die ze gaan meemaken. En praat en lees met ze, zodat ze voorgelicht zijn. Dat een ander ze er wat over vertellen zal is zeker. Probeert u anderen voor te zijn door ze datgene te vertellen wat goed en verantwoord is, en wat hen richting geeft in het omgaan met dit mooie stuk van het leven, waarmee toch zoveel mensen in verzoeking en zonde vallen.

Wijsheid toegewenst.

Ds. A. de Lange, Oldebroek

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging