Er is in mijn kerkelijke gemeente een leuke knul (...) Is het vreemd om te bidde...

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Er is in mijn kerkelijke gemeente een leuke knul van een aantal jaren ouder, die ik best sympathiek vind. Ik moet erbij zeggen dat we elkaar zeer weinig spreken en áls ik hem dan spreek, dan heb ik een beetje het gevoel dat hij niet weet wat hij moet zeggen, terwijl ik graag een leuk gesprek zou willen. Ik denk ook dat dit voorkomt uit zijn verlegen aard (maar toch heeft hij wel eens verkering gehad). Is het vreemd om te bidden of de Heere ons beiden van elkaar wil laten houden? Het gaat natuurlijk niet echt volgens het stramien van verliefd-verloofd-getrouwd, omdat we niet echt verliefd zijn op elkaar (en dan ga ik er maar even van uit dat dat bij hem ook zo is). Ik hoop dat u een heenwijzing kunt geven!

Antwoord

Hoe gaat het in het algemeen als je verliefd raakt en de vonk slaat over?! Dan hebben we het wel over vlinders in je buik en begint er wat te groeien van binnen. Je vindt van jouw kant in je gemeente een knul die best leuk is en sympathiek. Dan is het logisch om een initiatief te nemen hem eens aan te schieten voor een praatje. Van zijn kant wordt er niet zo toeschietelijk gereageerd en je wijt dat aan zijn verlegen aard. Al met al vind ik dit een nogal smalle basis om verder te denken en zeker niet als het gaat over het bekende stramien wat je zelf al aanhaalt.

Hoewel er alles voor te zeggen is om ook verkeringsperikelen op te nemen in je stille tijd met God, vind ik het toch nog wel wat veel gevraagd om zo direct aan de Heere God voor te leggen of Hij er niet voor kan zorgen dat jullie van elkaar gaan houden. Ik zou voorlopig eerst nog maar eens uitproberen of er in jullie onderlinge ontmoetingen wat meer gaat groeien en de genoemde vonk overspringt.

Ds. H. van Oostende

Lees meer artikelen over:

verliefdheid