(...) Wat is het voor mij moeilijk om volkomen te vertrouwen op Hem en af te zie...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ds. C.A. van der Sluijs, bedankt voor uw antwoord op mijn vraag. Het is waar wat u zegt. Ik kan niet meer zonder Jezus Christus en door Hem gelden alle beloften voor mij! Maar Hij is het die mij vasthoudt. Vanuit mezelf zijn er nog zo vaak twijfels, maar in Hem zijn er geen twijfels. Toch kan ik dat niet elk moment zien. Dan bid ik: Heere, geef mij genade. Laat mij toch vol zijn van Uw liefde. Want Hij is het zo waard en ik doe daarin zo tekort. Waarom komt dat toch elke keer weer terug? Dan let ik toch weer zo vaak op mijn eigen gevoel en zie ik niet op Hem. Heere, vat Gij mijn hand. Wat is het voor mij moeilijk om volkomen te vertrouwen op Hem en af te zien van mezelf. Is dit voor u ook een beetje herkenbaar?

Antwoord

Hartelijk dank voor je heldere reactie. Je vraagt of dit voor mij een beetje herkenbaar is. Nou, een beetje niet, maar wél helemaal. Met Luther belijd en ervaar ik dat een christen niet zonder aanvechting kan. Luther noemt die aanvechting Gods vreemde werk. Het zalig maken is Zijn eigenlijke werk. Maar meestal, zegt Luther, zien we slechts Gods vreemde werk. Maar die aanvechtingen heb ik nodig, zegt Luther dan, want ze drijven me altijd naar “het lieve heilige kruis”. En daarom wordt Luthers theologie een kruistheologie genoemd. En de dominerende factor in deze kruistheologie is de aanvechting. Zonder aanvechting kan het niet, zegt Luther. En daarom kan het ook niet zonder het kruis in je leven.

Het kruis van Golgotha en het kruis in je leven hebben alles met elkaar te maken. Dit doet ons wel verlangen naar de volmaaktheid straks. Als we dit hier en nu willen realiseren dan struikelen we steeds weer en voelen voortdurend ons eigen tekort. Het zal wel genade zijn als we eenmaal zalig worden. En daarom  moeten we hier onze onvolmaaktheid inleven. Zo sterven we aan onszelf om op te staan in een nieuw leven. Niet maar een keer maar voortdurend weer.

Leid een biddend leven! Dit verbindt aan de Heere en doet zijn gemeenschap ervaren. En daardoor mag je zelfs soms zeggen: "Uw goedertierenheid is beter dan het leven (Psalm 63:4)".

Een hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs