Heb last van terugkerende depressies inclusief slapeloosheid. Volgens de dokter ...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Heb last van terugkerende depressies inclusief slapeloosheid. Volgens de dokter endogeen, volgens mij exogeen (eenzaamheid ). Gebruik Seroxat, maar het lijkt wel alsof het niet meer werkt. Depressies komen dwars door Seroxat heen. Is Seroxat iets waar je lichaam aan went en dat het daardoor niet meer werkt? Of komt het omdat het alleen de symptomen bestrijdt en niet de oorzaak, namelijk eenzaamheid en werkloosheid?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Het is nogal een verschil of een depressie endogeen of exogeen van oorzaak is! Juist en vooral voor de goede medicatie. Ik zou je aanraden om diagnostiek aan te vragen bij een GGZ-instelling en zij kunnen jou ook helpen om je goed op medicatie in te stellen.

Seroxat is een middel waaraan je niet verslaafd kunt raken en er dus geen gewenning optreedt. Dat is wel zo bij verschillende soorten slaapmedicatie. Als de depressie dus "dwars door de seroxat heenkomt" dan lijkt mij de oorzaak eerder een verkeerde medicatie dan een vorm van gewenning. Er zijn mensen die jaren, soms wel langer dan tien jaar, seroxat gebruiken met goede resultaten, maar mogelijk is het voor jou niet het goede middel.

Je vraagt je af of seroxat alleen de symptomen bestrijdt, maar dat is niet juist. Bij een depressie kan er sprake zijn van een tekort aan een bepaalde stof in je hersenen waardoor de depressie veroorzaakt wordt. Antidepressiva vult dit aan en daarmee wordt dus niet  het symptoom bestrijdt maar wel degelijk de oorzaak aangepakt. Maar dan moet het wel het juiste middel zijn en de juiste diagnose!

Nogmaals, ik raad je aan om een goede diagnostiek te laten doen en je vervolgens goed op de medicatie laten instellen bij een GGZ-instelling (de Riagg, Eleos, of andere psychiatrische instellingen waar diagnostiek wordt verzorgd). Dit krijg je van je verzekering vergoed maar je hebt wel een verwijzing van je huisarts nodig.

Ik hoop dat ik je vraag zo hebt beantwoord en ik wens je veel sterkte toe,

Groet, Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

medisch